Arvosana 1
Opiskelija toimii vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja tunnistaa vastuunsa ilmapiirin rakentajana. Opiskelija hoitaa vastuullaan olevan viestinnän asianmukaisesti valitsemiaan viestintävälineitä hyödyntäen. Opiskelija pystyy toimimaan valmennustehtävissä myös vieraalla kielellä.
Arvosana 3
Opiskelija ilmaisee asiansa rakentavasti ja tarkoituksenmukaisesti sekä pyrkii edistämään vuorovaikutustilanteita. Opiskelija kehittää omaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella ja osaa valmennustoiminnassaan viestiä monipuolisesti tarkoituksenmukaisia viestintäkanavia käyttäen. Opiskelija toimii valmennuksen kansallisessa asiantuntijaverkostossa ammattitaitoisesti viestien.
Arvosana 5
Opiskelija pystyy tuomaan esille myös perusteltuja eriäviä mielipiteitä vakuuttavasti ja asioita edistäen ja
toimii haastavissakin viestintätilanteissa rakentavasti. Opiskelija kuuntelee aktiivisesti muiden näkökulmia,
tekee johtopäätöksiä sekä edistää keskustelua tavoitteen suunnassa. Hän kehittää omaa ja työyhteisönsä
toimintaa palautteen perusteella. Opiskelija osaa valmennustoiminnassaan hyödyntää viestinnän teknologiaa
tarkoituksenmukaisesti ja luo uusia valmennuksen viestintään liittyviä toimintamalleja. Opiskelijalla on
erinomaiset vuorovaikutustaidot, joiden avulla hän toimii ja vaikuttaa oman alansa kansallisessa ja
kansainvälisessä asiantuntijaverkostossa.
Sisältö
- Rakentava vuorovaikutus, kuuntelu ja palaute
- Esiintyminen ja viestiminen valmennustilanteessa
- Asiantuntijaviestintä ja julkisuus
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti omassa työssä oppimalla ja työelämäprojekteihin tai muihin projekteihin osallistumalla. Muut alla olevat oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b. Tentti ja/tai oppimistehtävä(t) TAI
c. Verkkototeutus.
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei edeltäviä opintoja.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija toimii vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja tunnistaa vastuunsa ilmapiirin rakentajana. Opiskelija hoitaa vastuullaan olevan viestinnän asianmukaisesti valitsemiaan viestintävälineitä hyödyntäen. Opiskelija pystyy toimimaan valmennustehtävissä myös vieraalla kielellä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija ilmaisee asiansa rakentavasti ja tarkoituksenmukaisesti sekä pyrkii edistämään vuorovaikutustilanteita. Opiskelija kehittää omaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella ja osaa valmennustoiminnassaan viestiä monipuolisesti tarkoituksenmukaisia viestintäkanavia käyttäen. Opiskelija toimii valmennuksen kansallisessa asiantuntijaverkostossa ammattitaitoisesti viestien.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija pystyy tuomaan esille myös perusteltuja eriäviä mielipiteitä vakuuttavasti ja asioita edistäen ja
toimii haastavissakin viestintätilanteissa rakentavasti. Opiskelija kuuntelee aktiivisesti muiden näkökulmia,
tekee johtopäätöksiä sekä edistää keskustelua tavoitteen suunnassa. Hän kehittää omaa ja työyhteisönsä
toimintaa palautteen perusteella. Opiskelija osaa valmennustoiminnassaan hyödyntää viestinnän teknologiaa
tarkoituksenmukaisesti ja luo uusia valmennuksen viestintään liittyviä toimintamalleja. Opiskelijalla on
erinomaiset vuorovaikutustaidot, joiden avulla hän toimii ja vaikuttaa oman alansa kansallisessa ja
kansainvälisessä asiantuntijaverkostossa.