Krea Creative - Luova suunnittelutyö, 5 op - CAM3LH101C
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Tarja Autio
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opintojakso valmentaa luovaan suunnittelutyöhön ja brändin rakentamiseen käytännössä. Opiskelija toteuttaa markkinointi- ja viestintätoimeksiannon asiakasyritykselle. Opiskelija tutustuu toimeksiannon kautta luovaan suunnittelutyöhön sekä tarinankerrontaan osana brändin rakentamista. Opiskelija osaa tehdä kvalitatiivisen tutkimuksen ja hyödyntää sen tuloksia luovassa suunnittelussa. Opiskelija tutustuu luovan alan asiantuntijapalveluihin ja tuntee niiden hankintaperiaatteet.
Sisältö
Opintojakso valmentaa luovaan suunnittelutyöhön ja brändin rakentamiseen käytännössä. Opiskelija toteuttaa markkinointi- ja viestintätoimeksiannon asiakasyritykselle.
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen.
Opiskelijat toteuttavat tiimeissä markkinoinnin ja viestinnän käytännön kehittämisprojektin asiakasyritykselle. Yritysprojekteissa opiskelijat harjoittelevat luovalle alalle ominaisten työvälineiden ja menetelmien käyttöä sekä ottavat yrittäjämäisesti vastuun töiden saattamisesta julkaisukelpoiseksi asiakkaan kanssa sovitun aikataulun mukaisesti.
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla.
Oppimateriaalit
Ahto, O., Kahri, A. & Mäkinen, M. 2016. Bulkista brändiksi – käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen. Docendo. Helsinki.
Bridging the Creative-Planner Divide. 2016.
https://www.warc.com/LatestNews/News/Bridging_the_creativeplanner_divide.news?ID=37191
Isaza, J. 2011. Everything I Know about Planning I Learned from Bernbach.
https://www.ddb.com/blog/creativity/everything-i-know-about-planni-1/
Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto. Brief-pohjat.
http://mtl.fi/fi/ohjeet/kilpailutus/brief-pohjat
Wong, V. 2016. Why 2016 is the Year of the Creative Planner.
http://www.cmo.com/opinion/articles/2016/3/9/why-2016-is-the-year-of-the-creative-planner.html#gs.FVfSgiI
Muu opintojaksolla sovittu materiaali.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Suositellaan, että Asiakasosaaja-moduuli on suoritettu
Opintojakso on osa Markkinointi ja viestintä -suuntautumisen ja Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet -suuntautumisen yhteistä runkomoduulia. Runkomoduulin osat ovat
Osa 1 Markkinoinnin ja viestinnän tutkimus 5 op
Osa 2 Palvelujen markkinoinnin suunnittelu 5 op
Osa 3 Krea Creative – Luova suunnittelutyö 5 op
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•tuntee brändin rakentamisen merkityksen osana yrityksen maineen kehittämistä.
•osaa kuunnella asiakkaan tarpeita ja tavoitteita.
•osallistuu kvalitatiivisen tutkimuksen tekemiseen ja ymmärtää sen merkityksen osana luovaa suunnittelutyötä.
•tuntee luovan suunnittelun vaiheet ja joitakin luovia ideointimenetelmiä.
•osallistuu luovaan suunnitteluun ja toteutukseen osana tiimiä sekä tuntee asiantuntijapalveluiden hankinnan, käytön ja tarjoamisen periaatteet.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•osaa rakentaa erottuvaa brändiä ja kehittää asiakasyrityksen mainetta luovan suunnittelun avulla.
•osaa huomioida asiakkaan tarpeet ja tavoitteet osana brändin rakentamista.
•osaa suunnitella ja toteuttaa kvalitatiivisen tutkimuksen sekä osaa hyödyntää sen tuloksia luovan suunnittelun perustana.
•tuntee hyvin luovan suunnittelun vaiheet ja osaa hyödyntää monipuolisesti luovia ideointimenetelmiä.
•osaa hakea luovia näkökulmia asiakkaan viestintätarpeisiin kohderyhmien tarpeiden perusteella.
•tuntee luovan alan asiantuntijapalveluiden hankintaprosessiin sekä osaa laatia luovan briefin.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa rakentaa erottuvaa brändiä ja kehittää asiakasyrityksen mainetta oivaltavan luovan suunnittelun avulla.
•osaa huomioida asiakkaan tarpeet ja tavoitteet osana ammattimaista brändin rakentamista.
•osaa suunnitella ja toteuttaa asiakasyrityksen tarpeita tukevan kvalitatiivisen tutkimuksen sekä hyödyntää sen tuloksia ammattimaisesti luovassa suunnittelussa.
•hallitsee luovan suunnittelun vaiheet ja osaa hyödyntää ammattimaisesti ja oivaltavasti luovia ideointimenetelmiä.
•osaa valita luovia näkökulmia asiakkaan viestintätarpeisiin kohderyhmien ajattelua ja toimintaa ohjaavalla tavalla.
•tuntee yhteistyön ja vuorovaikutuksen pelisäännöt luovan alan palveluntarjoajien ja niiden asiakasyritysten välillä sekä osaa laatia ammattimaisen luovan briefin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tiimiarviointi, vertaisarviointi, yksilöarviointi, itsearviointi
Opintojakson suorittaminen edellyttää vahvaa ja tavoitteellista sitoutumista opintojakson lähitapaamisiin ja tiimityöskentelyyn. Arvosana määräytyy tiimin tuotosten perusteella (50 %) sekä opiskelijan oman sitoutumisen ja aktiivisuuden perusteella (50 %).