Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa kilpailu- ja kasvustrategiat muuttuvassa kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa myös arvioida niiden valintaan liittyvät edellytykset ja seuraamukset yrityksen jatkokehityksen ja kasvun kannalta. Opintojaksolla opiskelija perehtyy yritysten geneerisiin strategiavaihtoehtoihin ja osaa kuvata ja soveltaa keinoja kilpailuedun ja asiakasarvon saavuttamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää laaja-alaisesti tietoa yrityksen strategia- ja muutostyössä.
Opintojaksolla opiskelija oppii virtuaalisessa strategiapelissä tulkitsemaan yrityksen tärkeimpiä tulosindikaattoreita. Näiden lisäksi opitaan analysoimaan yrityksen kehitystä ja yksittäisten päätösten vaikutusta yrityksen arvoketjun eri osa-alueilla tuotekehityksessä, tuotannossa, myynnissä ja markkinoinnissa.
Sisältö
Strategia ja strategian iso kuva
Strategian merkitys yrityksen kasvussa ja kansainvälistymisessä
Geneeriset kilpailustrategiavaihtoehdot ja kasvustrategiat kansainvälisessä toimintaympäristössä
Strategiaprosessin vaiheet
Strategiaprosessiin kuuluvat analysointityökalut
Yrityksen toimintaympäristö ja tulevaisuuden ennakointi
Yrityksen tulosten analysointi
Yrityksen budjetointi ja vuosisuunnitteluprosessi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa, virtuaalisesti tai monimuotona. Ohjaajat fasilitoivat ryhmiä Cesim simulaatiopelin aikana.
PBL-teemakeskustelut, case-harjoitukset, Cesim-simulaatiopeli strategiasta ja pelin liittyvät tehtävät:
Cesim ryhmissä pelistrategia ja kilpailija-analyysi
Henkilökohtaisesti yrityksen kaupallisiin tulosindikaattoreihin ja arvoketjupäätöksiin liittyvät tehtävät (Cesim).
Lopputentti Moodlessa: monivalintoja ja case-esimerkkeihin liittyviä sovellustehtäviä
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study”
Oppimateriaalit
Johnson, Whittington, Scholes Angwin and Regnér: Exploring Strategy – Text and Cases?
Barney, William and Hesterly: Strategic Management and Competitive Advantage?
David & David: Strategic Management – A Competitive Advantage Approach, Concepts and Cases Johnson & Scholes: Exploring Corporate Strategy?
Intro
Kilpailu- ja kasvustrategiat opintojakso ohjaa Sinua ymmärtämään kokonaisvaltaisesti yrityksen tuotekehitystä ja tuotantoa osana tuotteiden markkinointia. Lisäksi yrityssimulaation aikana opitaan vuosibudjetoinnin merkitys yrityksen eri osien sisäisessä suunnittelussa. Myös tuloslaskelmaan ja taseeseen sisältyvä mittaristo tulevat kurssin aikana tutuksi.
Miten menestyt nopeasti muuttuvassa kansaivälisessä toimintaympäristössä? Tule oppimaan virtuaalisen pelin kautta kilpailu- ja kasvustrategiat.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
On tradenomin tutkinnon myynti ja asiakkuudet -suuntautumisen opintojakso.
Opintojakson voi suorittaa itsenäisenä kokonaisuutena. Vastuullinen myynnin johtaminen ja Myynnin tietojärjestelmät kuitenkin tukevat tämän opintojakson teemojen opiskelua, ja mikäli nämä ovat opiskelijan opintosuunnitelmassa, suosittelemme niiden suoritusta ensin.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osaa keskeiset strategiaan liittyvät käsitteet ja tulosindikaattorit
Osaa etsiä tietoa toimintaympäristön muutoksiin liittyen
Osaa keskeiset kilpailustrategiavaihtoehdot ja kasvustrategiat
Osaa kilpailu- ja kasvustrategioihin ja niiden analysointiin liittyvät käsitteet
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osaa analysoida yrityksen kilpailuetua ja mahdollisuuksia erilaisilla markkinoilla
Osaa toimintaympäristön muutokset ja miten niitä hyödynnetään strategian kehittämisessä
Osaa analysoida yrityksen tulosindikaattoreita ja niiden vaikutuksen yrityksen liiketoimintaan
Osaa kilpailustrategian kehittämisen merkityksen ja strategiaprosessin eri vaiheet
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaa kehittää yrityksen strategiaa innovatiivisesti ja analysoida strategian toteutettavuutta ja riskejä
Osaa kriittisesti arvioida erilaisia kilpailustrategiavaihtoehtoja
Osaa hyödyntää erilaisia aineistoja tulevaisuuden ennakoimiseksi ja muodostaa näistä mahdollisuuksia yrityksen liiketoiminnan kannalta
Osaa tehdä päätöksiä eri arvoketjun osa-alueilla tuotekehityksessä, tuotannossa, myynnissä ja markkinoinnissa.
Osaa arvioida erinomaisesti kilpailu- ja kasvustrategioiden merkityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle