Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää hyviä projektikäytäntöjä sekä liike-elämän asiakasprojekteissa että organisaation sisäisissä kehitysprojekteissa projektin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Keskeisimmät osaamistavoitteet projektin suunnitteluun liittyen ovat selkeän tavoitteen asettaminen projektille, toteutettavan kokonaisuuden hahmottaminen pienemmiksi loogisiksi osiksi ja näiden aikatauluttaminen ja resursointi sekä kustannusten- ja riskien arviointi. Projektin toteutusvaiheessa keskeisiä osaamisia ovat projektipäällikön esimiestaidot sekä projektin seuranta- ja ohjausmenetelmät, projektin viestinnän keinot ja muutosten hallinta. Opintojaksolla tulee tutuksi yleisiä projektimenetelmiä sekä erilaisia projektityyppejä ja työkaluja.
Sisältö
Opintojakso sisältää seuraavat kokonaisuudet:
- projektit liiketoiminnassa, projekti suhteessa prosessiin
- projektin tavoitteen asettaminen
- projektin osittaminen, aikatauluttaminen, resurssointi suunnittelutyökalua (Project) hyödyntäen
- projektin riskien, kustannusten, laadunhallinta
- projektin ohjausmenetelmät sekä viestintä
- vastuullisena projektitiimiläisenä ja esimiehenä toimiminen
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opetuksen muotona on virtuaaliopetus, jota tukee muutamat online tai lähiopetuskerrat.
Opintojaksolla on sisäänajotehtävänä pienimuotoisen projektin suunnittelu. Kurssin keskeiset oppimistehtävät ovat pienimuotoisen projektikäsikirjan laatiminen (teoreettisempi) ja käytännöllinen projektin suunnittelutehtävä rajallisen kokoiselle projektille (esim. tapahtuman suunnittelu tms.). Työskentely tehdään pareina tai tarvittaessa yksilötyönä (skaalattuna vähän suppeamaksi). Lisäksi on tentti.
Mikäli opiskelija on saavuttanut opintojaksolla vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä tai muualla, hänellä on mahdollisuus osoittaa osaamisensa näytön avulla. Opiskelija ilmoittautuu normaalisti opintojaksolle ja sen jälkeen kyseisen toteutuksen ohjeita seuraten etenee näyttöprosessissa.
Oppimateriaalit
Opettajan tai vierilijan opetusvideot (perustuen luentoaineistoon, pääasiassa Mäntynevan ja Schwalben kirjoihin, mutta myös muista lähteistä)
Artikkeleita -pääasiassa pdf-tiedostoina
Kirjallisuus:
Pelin, R. 2011. 7.painos tai 2020 8.painos. Ero ei ole iso näiden kahden painoksen välillä. Sisältö on 95 % sama. Kirja löytyy HH:n kirjastosta (65-hylly)
Harrin Elisabeth, 2013. IT-project manager - sisältö on yleispätevää 95% kaikille toimialoille, ei pelkästään IT. Pdf
Mäntyneva, M. 2018. Hallitu projekti. - pdf
PMBOK. 6th ed. 2017. - pdf
Projektiyhdistyksen (International Proj.mgmt association) oppimateriaali D-sertifiointiin, Suomen kielinen. 3. painos - pdf
Projektiyhdistyksen (International Proj.mgmt association) oppimateriaali D-sertifiointiin, Engl. 4. painos -pdf
Schwalbe, K. 2016. IT-project management - kappaleet 1-3 pdf, kpl 4-6 pdf ja kpl 7-10 pdf
Wells, K., Kloppenborg, T. 2015. Project Management Essentials. Tästä vain kpl 3 (13 s)
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Suositeltavat edeltävät opinnot: perusopintomoduulit ovat suoritettuina.
Opintojaksosidonnaisuudet: Opintojakso sopii kaikkiin syventäviin opintoihin.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija:
-Osaa kuvata projektin ja prosessin eron ja projektin keskeiset, mitattavat tavoitteet
-Osaa kuvata pieneen projektiin kuuluvat tehtävät loogisina kokonaisuuksina
-Osaa luetella projektiin liittyvät sidosryhmät ja näiden roolin projektissa
-Osaa käyttää perustasolla joitakin projektin suunnittelun työkaluja
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
- Hahmottaa projektin johtamisen kokonaisuutena ja eri osa-alueiden vuorovaikutusen/sidonnaisuuden
- Osaa soveltaa kohtalaisesti projektin suunnnittelun keskiössä (laajuuden, aikataulun ja budje-toinnin hallinta) menetelmiä ja työkaluja
-Hallitsee projektin riskien arvioinnin ja seurannan sekä viestinnän periaatteet ja joitain menetelmiä
-Osaa kuvata projektipäällikön vastuut projektissa selkeästi ja analysoida, mitä osaamista -projektissa tarvitaan
-Osaa suunnitella projektin toteutuksen aikaisen ohjauksen ja seurannan realistisesti sopivia työkaluja hyödyntäen
-Osaa hyödyntää suunnittelun työkaluja melko sujuvasti ja monipuolisesti
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
-- Tietää ja tuntee kattavasti projektin johtamisen kokonaisuutena ja eri osa-alueiden vuorovaikutusen/sidonnaisuuden
- Osaa soveltaa hyvin projektin suunnnittelun keskiössä (laajuuden, aikataulun ja budje-toinnin hallinta) menetelmiä ja työkaluja
- Tuntee ja osaa soveltaa projektin johtamisen ohjauksen ja seurannan menetelmiä ja periaatteita projektitiimin ohjauksessa, projektin johtoryhmän työskentelyssä ja hallitsee erilaisia lähestymistapoja sidosryhmien kohtamisessa
- Osaa viestinnässä hyödyntää eri kanavia
- Osaa suunnitella projektin hyvin loogisesti myös projektikoon kasvaessa huomioiden kaikki osa-alueet
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson oppimistehtävät ja mahdollinen tentti tulee olla suoritettu hyväksytysti. Tarkemmin oppimistehtävät kuvataan toteutussuunnitelmissa. Tentin voi jättää pois, jos arvosanatavoite on alhaisempi. Oppimistehtävät tulee olla suoritettuna