Online
Eija Kärnä
Kurssikirjallisuuteen liittyy ennakkotehtävä, josta informoidaan ilmoittautuneita.
- Ojasalo, Moilanen & Ritalahti. Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
- Clegg ym. 2017. Strategy – Theory and Practice. Sage tai
- Johnson, Whittington & Scholes 2019. Exploring strategy: Text and Cases. Pearson tai
- Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today Oxford Scholarship Online ja
- Hämäläinen, Maula & Suominen: Digiajan strategiatyö, Alma Talent tai
- Kilpinen, P. 2022. Inhimillinen strategia. AlmaTalent
- Sutinen & Haapakorva 2021. Pelastetaan strategia. AlmaTalent.
Tehtävät ovat käytännönläheisiä, keissit yrityksistä tai yritystoimintaa simuloivia. Mahdollisesti vierailija työelämästä.
Pasilan toimipiste
Suullisia, yhteisöllisiä, virtuaalisia näyttöjä. Uusittavissa seuraavien toteutusten yhteydessä tai kirjallisesti.
Suomi
Case -yritykset ovat usein kansainvälisiä
16.10.2023 - 20.10.2023
1. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen ja vertailu (Ennakkotehtävä 1) (10 %): - Valitse itseäsi kiinnostava kehittämisen lähestymistapa ja sen kannalta sopiva menetelmä ja - mieti, millaiseen kehittämiseen nämä soveltuisivat. - Vertaile valitsemaasi lähestymistapaa ja menetelmää johonkin toiseen ja mieti, - millaisia yhteneväisyyksiä, etuja ja haasteita niihin liittyy. - Kuinka niitä voisi hyödyntää niin, että ne tukisivat toisiaan parhaiden ratkaisujen löytämiseksi? - Kokoa ajatuksesi vapaamuotoiseen taulukkoon tai ajatuskarttaan ja palauta Moodleen. 2. Strategiatyö ja strateginen johtaminen käsitteet ja käytäntö (Ennakkotehtävä 2) (10 %) Selvitä kansainvälisen ja kotimaisen kurssikirjallisuuden (ks. edellä) avulla, - mitä käsitteillä strateginen johtaminen ja strategiatyö tarkoitetaan, - miten nämä asiat näkyvät käytännössä erilaisissa yrityksissä tai työntekijöiden arjessa. - millaisia strategisen johtamisen koulukuntia tai suuntauksia on tai on ollut, ja - kuinka ne näkyvät työntekijöille tai ovat näkyneet itsellesi tutuissa organisaatioissa. Tuotoksena omat, vapaamuotoiset muistiinpanot, mindmapit, taulukot tmv. jotka palautetaan Moodlen foorumiin (max. 5 sivua). Kirjallisuuslistalta löydät vaihtoehtoja; kirjoista on tärkeämpi saada kokonaiskuvaa, kuin ymmärtää yksityiskohtia. 3. Omat oppimistavoitteet kurssin oppimistavoitteisiin peilaten videona. Flip -video kurssin Teamsissa/Moodlessa. (Ennakkotehtävä 3) (Hyväksytty/Hylätty) 4. Workshopit/webinaarit/yhteiset sessiot/tunnit (50-60 %) Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista ja dokumentointia Moodlessa. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa Moodle-esityksiä kommentoimalla, raportilla, videolla tai muulla sovittavalla tuotoksella. 5. Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne (10 %): Liiketoimintaa tai työtä kehittävä ratkaisu tuotetaan yhteisöllisesti ja esitellään kuvitteelliselle johtoryhmälle, random -ryhmissä ja vertaisarviointi. Kurssimateriaalia ja kirjallisuutta saa hyödyntää suorituksessa. (Kirjallisesta tai videosuorituksesta voidaan sopia esim. sairastapauksissa) 6. Kehittämistehtävä (10 %): Opiskelijoiden omat keissit. Kurssin kehittämistehtävänä on suunnitella valitulle kohdeyritykselle/organisaatiolle pienimuotoinen strategiatyöhön liittyvä kehittämishanke hyödyntäen kurssin oppeja ja sisältöjä. Vaihtoehtoisesti voidaan analysoida ja raportoida jokin organisaatiossa aiemmin toteutettu kehittämishanke. Kohdeorganisaatio voi olla itselle tuttu yritys tai muu organisaatio, esim. 3. sektorin toimija, harrastuksiin liittyvä organisaatio tmv. 7. Oman strategisen roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %) Oppimista ja omaa mahdollista strategista roolia työelämässä reflektoidaan teemoittain/kurssiaiheittain ja kootaan itselle tärkeimmät oppimiset esim. SWOT-analyysiksi tai miellekartaksi. Kirjallisuudesta nostetaan esiin itselle merkityksellisimpiä asioita, lainataan tai muotoillaan itselle sopiva kehittämistyön ’motto’. Arvioidaan opitun soveltamismahdollisuuksia työelämässä. Kukin opiskelija antaa itselleen arvosanan vertaillen osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin (ks. kurssikuvaus). Kirjallisena, max 3-4 sivua tai videona, max 10 min.
12.06.2023 - 13.10.2023
Ma ap E + H Kurssin toimintatavat, tehtävät ja tutustuminen.
E Kehittämisen merkitys ja menetelmät yritystoiminnassa. 1.ennakkotehtävän purku.
Ma ip H Strateginen johtaminen, 2. ennakkotehtävän purku
Strategiakeissit alkuun.
Ti ap H Strategisen johtamisen klassiset teoriat ja uudemmat ismit
Learning cafe – teemat ja ryhmät, Strategiakeissit purku
Ti ip E Tietotyöntekijä ja strategiatyö, strategian toteuttaminen ja sen kehittäminen.
Organisaation jäsenten roolit strategiatyössä
Ke ap H Strategiaprosessi ja strategisen johtamisen työkalut
Kehittämistehtävien ohjeistus
Ke ip E Yhteisöllisiä strategiatyön työskentelytapoja, fasilitointi, coaching
Strategiaviestintä
To ap H Strategisen johtamisen uudemmat tuulet – Learning café
Kehittämistehtävien ideointi
To ip E Monikulttuurinen strategiatyö
Strategian toteuttamisen ja -viestinnän harjoituksia
Pe ap E Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne
Pe ip H Kehittämistehtävien esitykset
Oman strategisen roolin ja oppimisen reflektio
1. Intensiivitoteutus
2. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI
3. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti
Vaihtoehdoissa 2 ja 3 opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle kurssikuvauksen oppimistavoitteisiin ja sisältöihin peilaten.
Eija Kärnä, Heikki Pitkänen
15 - 60
Arviointitavat:
Keskusteleva yhteis-, vertais- ja itsearviointi koko oppimisprosessin ajan. Opettajien arvioinnin suuntaa antavat painotukset lopullisesta kurssiarvioinnista prosentteina tehtävien kohdalla.
Arvioinnissa on oleellista opiskelijan kyky yhdistää osaamista, alan luotettavaa kirjallisuutta ja käytäntöä kehitysorientoituneesti.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
0.00 op
0.00 op
H-5
Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät (learning by doing/co-creation tunneilla opettajan fasilitoimana) TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson oppimistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2010. (tai uudempi) Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro. Helsinki JA
Hämäläinen, V., Maula, H., Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. Alma Talent TAI
Kärnä, E. (toim.). 2012. Tehoa ja iloa strategiatyöhön. HAAGA-HELIAn julkaisusarja / Kehittämisraportteja 2/2012 JA
Clegg ym. 2017 (tai vanhempi): Strategy – Theory and Practice. Sage TAI
Johnson, Whittington & Scholes 2011 (tai uudempi): Exploring strategy: Text and Cases. Pearson TAI
Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today. Oxford Scholarship Online: April 2019
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali
Opintojakson harjoitustehtäviä tehdään yhteistyössä yritysten kanssa.
Pasilan toimipiste
Ei kirjallista tenttiä. Suullisia, yhteisöllisiä näyttöjä opintojakson aikana. Nämä ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa kirjallisilla näytöillä tai uusittavissa seuraavilla toteutuskerroilla.
Suomi
Suurin osa harjoitus- tai case -yrityksistä toimivat kansainvälisessä ympäristössä.
18.03.2024 - 22.03.2024
1. Ennakkotehtävä: Kehittämisen menetelmät ja strategiatyö (10 -20 %): a. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen kurssikirjan avulla, eniten itseä kiinnostavan lähestymistavan/näkökulman/menetelmän valinta, valinnan perustelu muihin lähestymistapoihin vertaillen sekä sovellusmahdollisuuden kuvaaminen. Valinnat, perustelut ja reflektiot kootaan tiiviisti (1-2 X A4 tai esim. taulukkoon) ja tuodaan aloitustunnille. b. Kurssikirjallisuuden avulla käsitteiden "strategia", "strateginen johtaminen" ja "strategiatyö" selvittäminen. Tuntitehtäviä: 2. Kehittämistehtävä (10 %): Tutkitaan ja kehitetään yritystoimintaa tai työkäytäntöjä valitussa organisaatiossa. Kehittämistyössä hyödynnetään kurssilla opittuja kehittämismenetelmiä. (10 %) 3. Workshopit (40 – 50 %) Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa virtuaalisella keskustelulla ja/tai erikseen sovittavalla raportilla, videolla tai muulla tuotoksella. 4. Soveltava tehtävä (10 %) Yrityskeissin pohdinta kirjallisuuteen peilaten. 5. Näyttökoe (10 %): Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisu random -ryhmissä ja vertaisarviointi 6. Oman roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %)
Yhteisölliset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti virtuaalisesti.
a. osallistuva suoritus
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson osaamistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.
Toiminnalliset, yhteisölliset menetelmät, joustavuus ja kirjallisuuden hyödyntäminen on koettu positiivisina. Tehtävissä onnistuminen edellyttää niihin valmistautumista. Intensiivikurssin tiiviimpi tahti on koettu sekä antoisana että vaativana. Normaalitoteutuksella on enemmän aikaa lukea kirjallisuutta, mutta vaatii suunnitelmallisempaa/ sitoutuneempaa otetta.
Eija Kärnä, Heikki Pitkänen
15 - 60
Painoarviot prosentteina tehtävien yhteydessä.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
0.00 op
5.00 op
H-5
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät (learning by doing/co-creation tunneilla opettajan fasilitoimana) TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson oppimistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2010. (tai uudempi) Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro. Helsinki JA
Clegg ym. 2017. Strategy – Theory and Practice. Sage tai
Johnson, Whittington & Scholes 2019. Exploring strategy: Text and Cases. Pearson tai
Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today Oxford Scholarship Online JA
Hämäläinen, Maula & Suominen: Digiajan strategiatyö, Alma Talent TAI
Kilpinen, P. 2022. Inhimillinen strategia. AlmaTalent TAI
Sutinen & Haapakorva 2021. Pelastetaan strategia. AlmaTalent.
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali
Opintojakson harjoitustehtäviä tehdään yhteistyössä yritysten kanssa.
Pasilan toimipiste
Ei kirjallista tenttiä. Suullisia, yhteisöllisiä näyttöjä opintojakson aikana. Nämä ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa kirjallisilla näytöillä tai uusittavissa seuraavilla toteutuskerroilla.
Suomi
Suurin osa harjoitus- tai case -yrityksistä toimivat kansainvälisessä ympäristössä.
20.02.2023 - 24.02.2023
1. Ennakkotehtävä: Kehittämisen menetelmät ja strategiatyö (10 -20 %): a. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen kurssikirjan avulla, eniten itseä kiinnostavan lähestymistavan/näkökulman/menetelmän valinta, valinnan perustelu muihin lähestymistapoihin vertaillen sekä sovellusmahdollisuuden kuvaaminen. Valinnat, perustelut ja reflektiot kootaan tiiviisti (1-2 X A4 tai esim. taulukkoon) ja tuodaan aloitustunnille. b. Kurssikirjallisuuden avulla käsitteiden "strategia", "strateginen johtaminen" ja "strategiatyö" selvittäminen. Tuntitehtäviä: 2. Kehittämistehtävä (10 %): Tutkitaan ja kehitetään yritystoimintaa tai työkäytäntöjä valitussa organisaatiossa. Kehittämistyössä hyödynnetään kurssilla opittuja kehittämismenetelmiä. (10 %) 3. Workshopit (40 – 50 %) Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa virtuaalisella keskustelulla ja/tai erikseen sovittavalla raportilla, videolla tai muulla tuotoksella. 4. Soveltava tehtävä (10 %) Yrityskeissin pohdinta kirjallisuuteen peilaten. 5. Suullinen yhteisöllinen näyttö (10 %): yhteisöllinen ongelmanratkaisu random -ryhmissä ja vertaisarviointi 6. Oman roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %)
02.01.2023 - 17.02.2023
Yhteisölliset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti virtuaalisesti.
a. osallistuva suoritus
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson osaamistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.
Toiminnalliset, yhteisölliset menetelmät, joustavuus ja kirjallisuuden hyödyntäminen on koettu positiivisina. Tehtävissä onnistuminen edellyttää niihin valmistautumista. Intensiivikurssin tiiviimpi tahti on koettu sekä antoisana että vaativana. Normaalitoteutuksella on enemmän aikaa lukea kirjallisuutta, mutta vaatii suunnitelmallisempaa/ sitoutuneempaa otetta.
Eija Kärnä, Heikki Pitkänen
15 - 60
Painoarviot prosentteina tehtävien yhteydessä.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
0.00 op
5.00 op
H-5
Online-toteutus. Katso vaihtoehtoiset toteutustavat kurssikuvauksesta.
Opintojakson kirjallisuuteen liittyy ennakkotehtävä.
Pasilan toimipiste
Suomi
17.10.2022 - 21.10.2022
13.06.2022 - 14.10.2022
Eija Kärnä, Heikki Pitkänen
15 - 40
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
0.00 op
0.00 op