Yrityksen talouden ohjaus ( ACF3LH101B) on osa Yrityksen talouden hallinta (15op) –moduulia.
Yrityksen talouden hallinta (15op) tavoitteena on koota yhteen taloushallinnon ja rahoituksen keskeisimmät osaamiset, joista on hyötyä niin aihealueen tulevalle asiantuntijalle/palveluammattilaiselle, kuin myös muihin suuntautumisiin keskittyvälle opiskelijalle. Moduuli tarjoaa esimerkiksi yrittäjälle sopivan taloudenpidon tietopaketin. Opiskelija oppii tuntemaan talous- ja rahoitushallinnon merkityksen ja roolin osana yrityksen johtamista, sekä eri toimintojen vaikutuksen yrityksen kannattavuuteen. Opintojen aikana perehdytään erilaisiin tapoihin tuottaa laskentatoimen avulla olennaista tietoa yrityksen johtamisessa tarvittavien päätöksentekoa varten. Moduulissa opitaan hoitamaan yrityksen juoksevaa kirjanpitoa.
Sisältö
Yrityksen talouden hallinta –moduulin osat:
Kirjanpito ja raportointi 10 op ( ACF3LH101A)
Yrityksen talouden ohjaus 5 op ( ACF3LH101B)
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Tämä on osa Yrityksen talouden hallinta –moduulia.
Opiskelija on suorittanut Tuloksen tekijä -perusopintomoduulin tai hallitsee laskentatoimen ja rahoituksen perusteet.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
tuntee yrityksen rahoituksen suunnittelun keskeiset käsitteet
tuntee erilaisia rahoitusvaihtoehtoja
osaa laatia rahoituksen suunnittelu- ja vaihtoehtolaskelmia eri ajanjaksoille
osaa esittää taloudellisen tiedon selkeästi ja toimia analyyttisesti
osaa jalostaa numeroista liiketoiminnan kehittämisen kannalta keskeistä informaatiota, joka katsoo menneisyyden lisäksi myös tulevaisuuteen
tietää muutamia johdon laskentatoimen peruskäsitteitä sekä yksittäisiä tehtäviä
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
- tuntee erilaisten rahoitusvaihtoehtojen kustannusvaikutuksia
tuntee menetelmiä rahoitustilanteen hallintaan
tuntee keskeisimmät rahoitusyhtiöiden tarjoamat rahoitusvaihtoehdot
osaa vertailla erilaisten menettelytapojen kustannus- ja muita vaikutuksia
tietää johdon laskentatoimen peruskäsitteet, ja ymmärtää niiden väliset yhteydet
osaa soveltaa erilaisia kustannuslaskentamenetelmiä hinnoittelun ja operatiivisen johtamisen tueksi
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
tuntee ja ymmärtää kiitettävästi johdon laskentatoimen tehtävät, kustannuslaskennan kulun sekä kustannuskäsitteet, sekä ymmärtää niiden merkityksen päätöksenteossa
osaa arvioida yrityksen taloudellisen aseman vaikutusta yrityksen rahoituskustannuksiin
osaa arvioida rahoitustilanteesta aiheutuvia muitakin vaikutuksia