Strateginen johtaminen matkailuyrityksessä (5op)

Opintojakson tunnus: TOU003AS3A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Intro

Dynaaminen matkailuyrityksen johtaminen edellyttää strategista ajattelua ja strategisten menetelmien soveltamista. Tämä kurssilla opit soveltamaan erilaisia strategisen johtamisen malleja vastuullisessa matkailuyrityksessä. Työsketeletpä sitten tulevaisuudessa johtotehtävissä tai asiantuntijana matkailuyrityksessä, strateginen lähestymistapa ja ymmärrys on yksi avainosaamisistasi.

Osaamistavoitteet

Osaa toteuttaa matkailuyrityksen strategiatyötä vastuullisesti. Osaa soveltaa strategisen suunnittelun työkaluja matkailuyrityksen kehittämisessä. Osaa tunnistaa asiakkuuksia sekä asiakkuuksien johtamisen elementtejä. Osaa tunnistaa muutos- ja kehittämisprosessiin liittyvät mahdollisuudet ja haasteet sekä arvioida sen toteuttamiskelpoisuuden ja kannattavuuden.

Sisältö

* Matkailuliiketoiminnan toimintaympäristön analysointi ja trendit
* Asiakasryhmien ja asiakkuuksien tunnistiminen matkailuyrityksessä
* Asiakastiedon hyödyntäminen matkailualan strategisessa johtamisessa
* Investoinnit ja kannattava liiketoiminta matkailuyrityksessä

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Opiskelija hahmottaa hotelli-, ravintola- ja matkailualan toimintaympäristön erityispiirteet. Osaa nimetä asiakasryhmiä ja tunnistaa asiakkuuksien merkityksen.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Osaa soveltaa keskeisiä strategiamenetelmiä matkailuliiketoiminnassa.Tunnistaamatkailuyrityksen toimintaympäristön trendejä ja muutoksia. Osaa analysoida asiakasryhmiä ja niiden merkitystä osana strategiatyötä ja matkailuyrityksen liiketoimintaa. Osaa soveltaa joitakin investointi- ja kannattavuuslaskennan menetelmiä.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Edellisten lisäksi opiskelija osaa analysoida yrityksen toimintaympäristöä, asiakkuuksia sekä arvioida tehtyjä valintoja. Opiskelija osaa tehdä kehitysehdotuksia matkailuyrityksen strategioihin ja niiden toteuttamiseen. Osaa tehdä investointi- ja kannattavuuslaskelmia sekä arvioida niitä.

Siirry alkuun