Nuorten valmentaminen (5op)
Opintojakson tunnus: SPO016AS2A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Intro
Nuorten valmennus on kasvun, oppimisen ja urheilullisen kehittymisen tukemista. Opintojaksolla tarkastellaan, mitä laadukas ja kokonaisvaltainen valmennus tarkoittaa nuoruusvaiheessa – silloin, kun urheilijan identiteetti, motivaatio ja mielen joustavuus rakentuvat. Tavoitteena on syventää ymmärrystä nuoruusvaiheen laadukkaasta harjoittelusta, kuormituksen hallinnasta sekä vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen merkityksestä valmennuksen arjessa.
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
· Tunnistaa lasten ja nuorten valmennuksen 10 pilarin viitekehyksen merkityksen yksittäisessä harjoituksessa ja kuvata sitä konkreettisin esimerkein nuorten valmennuksen toimintaympäristössä.
· Laatia suunnitelman nuoren urheilijan kuormittumisen seurantaan ja arviointiin
· Suunnitella valmennuskäytänteitä, jotka tukevat nuoren mielen joustavuutta, sekä psykologista turvallisuutta.
· Tunnistaa ja kuvata vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen merkityksen nuorten valmennuksessa konkreettisten tilanteiden kautta.
Sisältö
· Yksilö nuorten valmennuksen viitekehyksessä
· Laadukas harjoittelu
· Nuoren urheilijan mieli
· Ihmistaidot
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED /VIRTUAL NONSTOP
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija osoittaa osaamista osassa tavoitteista; tunnistaa nuorten valmennuksen keskeiset periaatteet ja viitekehykset sekä pyrkii soveltamaan niitä käytäntöön.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija osoittaa kattavaa ja perusteltua osaamista kaikista tavoitteista; osaaminen on johdonmukaista ja käytännönläheistä, ja hän pystyy kuvaamaan konkreettisia esimerkkejä nuorten valmennuksen toimintaympäristöstä.