Mental Training (5cr)
Course unit code: SPO015AS2A
General information
- ECTS credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Intro
Tervetuloa psyykkisen valmennuksen opintojaksolle!
Tällä opintojaksolla syvennytään erityisesti siihen, miten luodaan motivoiva ja kehitystä tukeva ilmapiiri urheilutoimintaan. Opit rakentamaan aidon ja luottamukseen perustuvan valmentaja–urheilija-suhteen, joka tukee urheilijan hyvinvointia, resilienssiä ja kehitystä.
Opintojaksolla tarkastellaan myös valmentajan lisäksi muiden keskeisten toimijoiden, kuten vanhempien, roolia laadukkaan ja kannustavan urheilullisen toimintaympäristön muovaajina. Lisäksi opit soveltamaan positiivisen nuoruuskehityksen (PYD) periaatteita, jotka tukevat lasten ja nuorten psyykkis-sosiaalista kasvua ja hyvinvointia.
Tämän opintojakson myötä vahvistat valmennusosaamistasi ja opit luomaan ympäristön, jossa urheilijat voivat kasvaa ja menestyä kokonaisvaltaisesti.
Learning objectives
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
· osaa luoda oppimista tukevan ja motivoivan ilmapiirin urheilutoimintaan,
· osaa rakentaa aidon, luottamukseen perustuvan ja hyvinvointia edistävän valmentaja-urheilija-suhteen,
· ymmärtää valmentajan ja muiden keskeisten toimijoiden (esimerkiksi vanhempien) roolin urheilullisen toimintaympäristön muovaajina ja osaa toimia heidän kanssaan tarkoituksenmukaisesti,
· osaa soveltaa positiivisen nuoruuskehityksen (Positive Youth Development, PYD) periaatteita lasten ja nuorten psyykkis-sosiaalisen kehityksen tukemisessa.
Contents
1. Motivaatio
2. Urheilija-valmentaja suhde ja 3C malli
3. Lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia tukeva kehitysmalli (PYD, Positive Youth Development)
4. Toimintaympäristö Urheilijakeskeinen valmennus
Assessment criteria - grade 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija
- Osoittaa ymmärtävänsä, miten terveellinen motivaatioilmasto luodaan hyödyntämällä motivaatioteorioita, positiivisen nuoruuskehityksen (PYD) periaatteita ja valmentaja–urheilija suhteen (3C) mallia.
- Osaa kuvailla valmentajan ja muiden toimijoiden (esim. vanhempien) roolia laadukkaan toiminta ympäristön rakentajina.
Assessment criteria - grade 3
Opiskelija osaa:
- Tarkastella, miten terveellinen motivaatioilmasto voidaan rakentaa käyttämällä motivaatioteorioita, PYD-periaatteita ja valmentaja–urheilijasuhteen (3C) mallia.
- Selittää ja havainnollistaa, miten valmentaja ja muut toimijat vaikuttavat yhdessä laadukkaaseen toimintaympäristöön.
- Liittää uuden tiedon aikaisempaan ymmärrykseensä
Assessment criteria - grade 5
Opiskelija:
- Osaa keskustella ja perustella, miten terveellinen motivaatioilmasto rakennetaan soveltamalla motivaatioteorioita, hyödyntämällä PYD-periaatteita ja kehittämällä toimiva valmentaja–urheilijasuhde.
- Osaa arvioida valmentajan ja vanhempien (tai muiden toimijoiden) yhteistyön merkitystä sekä suunnitella toimivia vuorovaikutustapoja kasvatuksellisesti laadukkaaseen toimintaympäristöön.
- Osaa yhdistää uuden ja aikaisemman tiedon sekä rakentaa niiden pohjalta perusteltuja toimintamalleja tulevaisuutta varten.