Verkkokauppa liiketoimintamallinaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SER004AS3A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakso perehdyttää opiskelijan verkkokaupan rakentamiseen, päivittäiseen toimintaan sekä
markkinointiin. Opiskelija osaa rakentaa verkkokaupan asiakas- ja markkinaymmärrykseen perustuen. Oppimisessa painottuu verkkokaupan asiakas- ja markkinalähtöinen rakentaminen sekä verkkokaupan operatiiviset päätökset.

Sisältö

Verkkokauppa osana digitaalista kauppaa
Tuote- ja palveluverkkokaupan periaatteet
Markkina-aluevalinta ja kysyntäpotentiaalin määrittäminen
Kilpailijoiden ja markkinoiden analyysi
Verkkokaupan ohjelmistovaihtoehdot ja kaupan rakentaminen
Verkkokaupan ulkoasun ja tuotesivujen määrittäminen sekä AI-ratkaisut
Verkkokaupan tuotteiden hinnoittelu, maksutavat ja logistiset ratkaisut
Verkkokaupan globaali luonne

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opintojaksolla ei ole edeltävyysvaatimuksia.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Virtuaali-, online-, lähiopetustoteutus

Verkkokaupan rakentaminen projektityönä (70 %), projektia tukevat välitehtävät (30 %)

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

• tunnistaa joitain verkkokaupan osa-alueita
• osaa analysoida kysyntää ja kilpailua pintapuolisesti
• osaa verkkokaupan rakentamisen osa-alueet

Arviointikriteerit - arvosana 3

• tunnistaa hyvin verkkokaupan osa-alueita
• osaa analysoida verkkokaupan potentiaalista kysyntää ja markkinoita monipuolisesti muutamalla työkalulla
• tuntee AI:n mahdollisuuksia verkkokaupan operoinnissa ja rakentamisessa
• osaa rakentaa yksinkertaisen verkkokaupan
• tunnistaa verkkokaupan operatiivisia alueita

Arviointikriteerit - arvosana 5

• tuntee hyvin verkkokaupan mahdollisuudet liiketoiminnassa
• osaa analysoida hallitsee markkinoita ja kilpailutilannetta monipuolisia työkaluja hyödyntäen
• osaa rakentaa kokonaisvaltaisen verkkokaupan perustellulle markkina-alueelle hyödyntäen AI-työkaluja soveltuvin osin
• osaa tehdä perustellut valinnat verkkokaupan operatiivisista teemoista
• tuntee verkkokaupan globaalit mahdollisuudet

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lisätiedot

Opintojakso perehdyttää opiskelijan verkkokaupan perustamiseen, päivittäiseen toimintaan sekä markkinointiin. Oppimisessa painottuu verkkokaupan käytännön toteutus sekä asiakaslähtöinen toimitapa ja markkinointi.

Siirry alkuun