Innovaatio-osaaminen (5op)
Opintojakson tunnus: RDI1LZ101A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Innovaatio-osaaminen (5 op)
Osaamistaso 1-2: Opiskelija (tunnistaa, tietää)
    Tunnistaa innovaatioprosessin vaiheet ja jonkun innovaatiomenetelmän
    Toimii ryhmän jäsenenä palvelukehityksessä
    Tunnistaa palveluideoita
    Tunnistaa asiakasymmärryksen hyödyntämisen merkityksen palveluiden kehittämisessä
    Tunnistaa fasilitaattorin roolin ryhmätilanteissa
Osaamistaso 3-4: Opiskelija (osaa hyödyntää ja määritellä)
    Tunnistaa useita laadullisia kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä.
    Luokittelee palveluideoita yrityksen strategisiin valintoihin perustuen ja tuntee mallintamisen menetelmiä.
    Hyödyntää asiakasymmärrystä palveluideoiden kehittämisessä ja valinnassa
    Osaa perustella valitsemansa tutkimusmenetelmän valinnan
    Fasilitoi ryhmän toimintaa yhdessä muiden kanssa sekä ottaa vastuuta ryhmän toiminnasta.
Osaamistaso 5: Opiskelija (kehittää)
    Käyttää laadullisia kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä palvelukehityksessä, sekä osaa perustella niiden luotettavuuden
    Osallistuu ryhmän toimintaan aktiivisesti hakeutumalla vastuullisiin tehtäviin ryhmässä
    Kehittää palveluideoita yrityksen strategisiin valintoihin perustuen sekä konkretisoi näitä mallintamalla
    Osaa itsenäisesti fasilitoida ryhmän toimintaa
    Perustee mielipiteitään ja osaa perustella innovaation kaupallista potentiaalia
                    
Sisältö
Innovaatio-osaaminen opintojakso on osa Uuden kehittäjä -moduulia. 
Moduulin osat: 
- Innovaatio-osaaminen 5 op (RDI1LZ101A)
- Myynnin tietojärjestelmät 5 op (RDI1LZ101B)
- Analysointiosaaminen 5 op (RDI1LZ101C)
Moduulissa opiskelija tutustuu yrityksen liiketoimintaprosesseihin ja digitaalisiin järjestelmiin, sekä perehtyy palveluiden kehittämiseen asiakaslähtöisin menetelmin. Uuden kehittäjä-moduulissa opiskelija analysoi saamaansa taustatietoa eri menetelmillä ja ideoi uusia palvelukonsepteja valitun palvelun kehittämiseksi. Lisäksi opiskelijat tutustuvat innovaatio- ja kehittämismenetelmiin sekä fasilitaattorin rooliin.
                    
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a. Lähiopetustoteutus, jossa siihen liittyvät tehtävät, projektityöskentely ja itsenäinen työskentely sekä tentit
b.  Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen).
                    
Oppimateriaalit
Opetuksen yhteydessä jaettavat artikkelit ja muut materiaalit.
                    
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut tai muulla tavalla hankkinut perusopintojen moduulien 1-4 osaamiset.