Markkinoinnin analytiikka ja hakukoneoptimointiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: MAR003AS3A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida digitaalisia sisältöjä ja kanavia
- hyödyntää analytiikkatyökaluja
- tehdä analytiikkaan perustuvia kehitysehdotuksia
- hakukoneoptimoinnin käytännöt, verkkosivuston sisäiseen ja ulkoiseen optimointiin vaikuttavat tekijät
- avainsanojen suunnittelun sekä hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon
- markkinoinnin automaation peruskäsitteet.

Sisältö

- digitaalisten kanavien analytiikkatyökalut
- verkkosivuston hakukoneoptimointi
- avainsanojen suunnittelu
- hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto 
- markkinoinnin automaatio ja taustajärjestelmät
- SEO-kehityssuunnitelman tekeminen

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Lähtötaso: Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut opintojaksot Asiakasymmärrys ja markkinointi sekä Asiakaskokemus ja myynti sekä Dataohjautuva markkinointi -opintojakso tai hänellä on näiden sisältöjä vastaava osaaminen.

Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakson toteutusmuodot Contact, Online, Blended Online, näyttö ja opinnollistaminen.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.

Näyttötehtävänäsi on laatia SEO-kehityssuunnitelma valitsemallesi yritykselle tai organisaatiolle. Raportti koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on Tietoperusta, jossa esittelet aiheen tietoperustan (aiheeseen liittyvien lähteiden esim. kirjallisuuden, artikkeleiden) avulla. Toinen osa on oma suunnitelmasi. Jos olet jo aikaisemmin tehnyt SEO-kehityssuunnitelman, voit hyödyntää näytössä sitä.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Opiskelija tunnistaa digitaalisten kanavien analytiikkaa ja hakukoneoptimointia. Hän kykenee laatimaan suppeita analytiikkaan perustuvia kehitysehdotuksia ja tuottamaan digitaalista sisältöä.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija tuntee perustasolla digitaalisten kanavien analytiikkaa ja hakukoneoptimointia sekä tietää melko laajasti niiden hyödyntämisestä yrityksissä. Opiskelija laatii käyttökelpoisen analytiikkaan perustuvan kehityssuunnitelman ja tuottamaan käyttökelpoista hakukoneoptimoitua digitaalista sisältöä.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija tuntee syvällisesti digitaalisten kanavien analytiikkaa ja hakukoneoptimointia, ja tietää laajasti niiden hyödyntämisestä yrityksissä. Opiskelija laatii laadukkaan analytiikkaan perustuvan kehityssuunnitelman sekä tuottaa julkaisuvalmista hakukoneoptimoitua sisältöä.

Oppimateriaalit

- Digin mitalla 2.0: Verkkomarkkinoinnin ja -myynnin mittaamisen käsikirja. 2017.
Pyyhtiä, T., Roponen, S., Frosterus, N., Mertanen, P., Vastamäki, R., Syväniemi, A.

- The digital marketing handbook: deliver powerful digital campaigns. 2022. Kingsnorth, Simon

- muu opettajan antama ja aiheeseen liittyvä materiaali

Siirry alkuun