Johtajuuden peilitLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: LEA4HM003

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakso tuottaa valmiuksia monenlaisiin tilanteisiin, joissa tarvitaan henkilökohtaista johtajuutta, ja vaikka se on hyödyllinen esimiehinä toimiville opiskelijoille, osallistujalta ei kuitenkaan edellytetä esimiesasemaa.

Sisältö

- Näkökulmia siihen, mitä johtajuus on
- Tarvitaanko johtajuutta – kriittinen näkökulma johtajuuteen
- Johtajuuden kontekstuaalisuus
- Johtajaksi tuleminen ja johtajana oleminen
- Ihmiskäsitys johtamisessa
- Ihmistuntemus
- Johtajana kehittyminen
- Johtajan hyvinvointi

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Ei lähtötaso- tai sidonnaisuusvaatimuksia.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.


Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija osaa reflektoida omaa johtajuuttaan ja tunnistaa kehittämisen tarpeensa. Opiskelija asettaa itselleen tavoitteita ja rakentaa itsearvioinnin menetelmiä. Hän tunnistaa erilaisia lähestymistapoja johtajuuteen. Opiskelija pystyy toimimaan dialogisessa kehittymisprosessissa muiden ihmisten kanssa.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija reflektoi omaa johtajuuttaan monesta eri näkökulmasta hyödyntäen johtajuustutkimusta. Hän tunnistaa omat johtajuuden kehittämisen tarpeensa. Opiskelija asettaa itselleen perusteltuja tavoitteita ja rakentaa oman kehittymisensä seurantaa tukevia arviointimenetelmiä. Opiskelija pystyy rakentamaan vuorovaikutusverkostoja, joiden kautta hän pystyy saamaan kehittymiselleen tukea.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija reflektoi omaa johtajuuttaan monesta eri näkökulmasta syvällisesti ja kriittisesti hyödyntäen johtajuustutkimusta ja keräämäänsä aineistoa. Opiskelija asettaa itselleen toimintaympäristönsä huomioon ottaen perusteltuja tavoitteita ja rakentaa jatkuvaa kehittymistä tukevia arviointimenetelmiä oman johtajuutensa kehittämiseen. Opiskelija pystyy rakentavalla tavalla arvioimaan, hyödyntämään ja syventämään rakentamissaan dialogisissa yhteistyösuhteissa saamiaan kehittymisehdotuksia.

Lisätiedot

Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Siirry alkuun