Sales and Marketing Law (5cr)
Course unit code: LAW8LH103
General information
- ECTS credits
- 5 cr
Learning objectives
Opiskelija hankkii syventävät taidot myynnin ja markkinoinnin alueen juridiikasta. Opintojaksolla perehdytään kuluttajansuojan markkinointisäännöksiin, sopimattomaan menettelyyn elinkeinotoiminnassa, tietosuojan ja suoramarkkinoinnin säännöksiin, IPR-oikeuksiin, kuluttajankauppaan ja kilpailuoikeuksiin.
Contents
Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia aiheita:
• Sopimusehdot
• Kuluttajansuoja
• Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa
• IPR-oikeudet
• Kilpailuoikeus
• Tietosuoja ja suoramarkkinoinnin säännökset
Implementation methods, demonstration and Work&Study
a. Lähiopetus, siihen liittyvät tehtävät, case-analyysit ja itsenäinen työskentely sekä tentit
b. Monimuotototeutus, jossa on osittain lähiopetusta ja osin verkko-oppimista tehtävineen, case-analyysejä verkossa, itsenäistä työskentelyä sekä tentit
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen).
Learning materials
Opintojaksolla käytetään seuraavaa oppimateriaalia myöhemmin tarkemmin ilmoitettavin osin:
• Aalto-Setälä, Aine, Lehto, Piekkala, Stenborg, Virtanen: Kilpailunrajoitukset – lainsäädäntö käytännössä 2016. Tietosanoma
• Haarmann Pirkko-Liisa: Immateriaalioikeus 2006 (tai uudempi). Talentum
• Hanninen, Laine, Rantala, Rusi, Varhela: Henkilötietojen käsittely 2017. Kauppakamari
• Koivumäki, Häkkänen: Markkinointijuridiikka 2017. Kauppakamari
• Kyläkallio Kalle: Yritysjuridiikka 2014. Edita Publishing
Starting level and linkage with other courses
Juridiikan perusopinnot
Assessment criteria - grade 1
Opiskelijalla on perustiedot markkinointiin ja myyntiin liittyvistä oikeussäännöksistä. Hän osaa laatia yksinkertaisia kauppasopimuksia.
Assessment criteria - grade 3
Opiskelija osaa laatia sopimuksia erilaisissa myyntiin liittyvissä tilanteissa. Hän pystyy itsenäisesti suunnittelemaan markkinointia noudattaen relevantteja oikeussäännöksiä.
Assessment criteria - grade 5
Opiskelija ymmärtää syvällisesti sopimusten laatimisen tekniikan myynnin ja markkinoinnin erilaisissa tehtävissä ja pystyy laatimaan yrityksen kannalta optimaalisia sopimuksia. Opiskelija tuntee markkinointia koskevan lainsäädännön.