Myynnin ja markkinoinnin juridiikka (5op)
Opintojakson tunnus: LAW8LH103
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 5 op
 
Osaamistavoitteet
Opiskelija hankkii syventävät taidot myynnin ja markkinoinnin alueen juridiikasta. Opintojaksolla perehdytään kuluttajansuojan markkinointisäännöksiin, sopimattomaan menettelyyn elinkeinotoiminnassa, tietosuojan ja suoramarkkinoinnin säännöksiin, IPR-oikeuksiin, kuluttajankauppaan ja kilpailuoikeuksiin.
                    
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia aiheita:
•	Sopimusehdot
•	Kuluttajansuoja
•	Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa
•	IPR-oikeudet
•	Kilpailuoikeus
•	Tietosuoja ja suoramarkkinoinnin säännökset
                    
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a. Lähiopetus, siihen liittyvät tehtävät, case-analyysit ja itsenäinen työskentely sekä tentit 
b. Monimuotototeutus, jossa on osittain lähiopetusta ja osin verkko-oppimista tehtävineen, case-analyysejä verkossa, itsenäistä työskentelyä sekä tentit 
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen).
                    
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavaa oppimateriaalia myöhemmin tarkemmin ilmoitettavin osin:
•	Aalto-Setälä,  Aine, Lehto, Piekkala, Stenborg, Virtanen: Kilpailunrajoitukset – lainsäädäntö käytännössä 2016. Tietosanoma
•	Haarmann Pirkko-Liisa: Immateriaalioikeus 2006 (tai uudempi). Talentum 
•	Hanninen, Laine, Rantala, Rusi, Varhela: Henkilötietojen käsittely 2017. Kauppakamari
•	Koivumäki, Häkkänen: Markkinointijuridiikka 2017. Kauppakamari
•	Kyläkallio Kalle: Yritysjuridiikka 2014. Edita Publishing
                    
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Juridiikan perusopinnot
                    
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelijalla on perustiedot markkinointiin ja myyntiin liittyvistä oikeussäännöksistä. Hän osaa laatia yksinkertaisia kauppasopimuksia.
                    
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija osaa laatia sopimuksia erilaisissa myyntiin liittyvissä tilanteissa. Hän pystyy itsenäisesti suunnittelemaan markkinointia noudattaen relevantteja oikeussäännöksiä.
                    
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija ymmärtää syvällisesti sopimusten laatimisen tekniikan myynnin ja markkinoinnin erilaisissa tehtävissä ja pystyy laatimaan yrityksen kannalta optimaalisia sopimuksia. Opiskelija tuntee markkinointia koskevan lainsäädännön.