Majoitus- ja ravintola-alan ammattitaidon kehittäminen (9op)
Opintojakson tunnus: HOT2RH008
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 9 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
•    osaa tunnistaa ja arvioida erilaisia liikeideoita ja konsepteja
•    tuntee alan operatiiviset tunnusluvut ja ymmärtää niiden merkityksen
•    ymmärtää asiakaskeskeisyyden ja myynti-ja palveluprosessien merkityksen toiminnassa
•    osaa analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja myydä majoitusliikkeen palveluja aktiivisesti ja tavoitteellisesti
•    hallitsee gastronomian perusteet
                    
Sisältö
•    Majoitusliikkeen ja ravintolan liikeideat ja konseptit
•    Tunnusluvut ja laskelmat
•    Asiakasymmärrys, asiakaspalveluprosessit ja asiakkaan palvelupolku
•    Aktiivinen ja tavoitteellinen myynti
•    Gastronomian perusteet
                    
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät
b. Tentti ja/tai oppimistehtävä(t)
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
                    
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Suositellaan suoritettavaksi moduulin Majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintaympäristö jälkeen.
                    
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa ja nimeää erilaisia liikeideoita ja konsepteja ja niihin liittyviä kannattavuuden tunnuslukuja.
Opiskelija tunnistaa liikeideoiden mukaiset myynti- ja asiakaspalveluprosessit yksikkötasolla.
                    
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija osaa vertailla erilaisia liikeideoita ja konsepteja ja tulkita niihin liittyviä tunnuslukuja.
Opiskelija osaa kuvata tunnuslukujen, asiakaspalvelun ja tuotteiden muodostamaa liiketaloudellista kokonaisuutta yksikkötasolla.
                    
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelijaa osaa kuvata ja arvioida erilaisia liikeideoita ja konsepteja ja tulkita niihin liittyviä tunnuslukuja.
Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti tunnuslukujen, asiakaspalvelun ja tuotteiden muodostamaa liiketaloudellista kokonaisuutta yksikkötasolla.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0). Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
                    
Lisätiedot
Työelämäyhteydet
Opintojaksolla vertaillaan ja analysoidaan alalla toimivien yritysten liikeideoita ja asiakaspalveluprosesseja projektityönä.
Kansainvälisyys
Erilaisia liikeideoita, konsepteja ja asiakkaita tarkastellaan myös kansainvälisesti toimivan yrityksen näkökulmasta.