Urheilu- ja hyvinvointialan liiketoimintaosaaja (5op)
Opintojakson tunnus: ENT4LH102B
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 5 op
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
Osaamistavoitteet
•	Osaa toimia  kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
•	Ymmärtää syvällisesti urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
•	Osaa rakentaa seuralle ja aloittavalle yritykselle kestävän ansaintalogiikan mallin 
•	Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta 
•	Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita ja osaa etsi ratkaisuja kyseisiin tarpeisiin
•	Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle 
•	Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
•	Osaa ottaa johtavaa roolia tapahtumaa järjestettäessä
                    
Sisältö
- Urheiluliiketoiminnan perusteet ja mahdollisuudet
- Urheiluosaamisen tuotteistaminen
- Liikeideoiden kehittäminen
- Urheiluseuran kehittäminen liiketoiminnallisesta perspektiivistä
- Ansaintalogiikka urheiluseuroissa ja yrityksissä
- Sponsorointi
                    
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
- Lähiopetus
- Tehtävät
- Projektityöskentely
- Yritysvierailu
- Itsenäinen työskentely
                    
Oppimateriaalit
Alaja, E. & Forssell, C. 2004. Tarinapeliä – sponsorin käsikirja – sponsoroinnin perusteet ja käytännön toimintaohjelma. Suomen Urheilumuseosäätiön julkaisuja n:o 29. Suomen Urheilumuseosäätiö. Helsinki 
Alaja, E. 2000. Arpapeliä? Urheilumarkkinoinnin käsikirja. Suomen urheilumuseosäätiö. Helsinki.
Beech, J. & Chadwick, S. 2013. The Business of sport management. 2. painos. Harlow. Pearson
Itkonen, H., Ilmanen, K. & Matilainen, M. 2007. Urheilun sponsorointi Suomessa. Jyväsky-län yliopisto. Liikuntatieteen laitos. Jyväskylä.
Preston, C. A. 2012. Event Marketing – How To Successfully Promote Events, Festivals, Conventions, and Expositions. 2. painos. John Wiley & Sons. New Jersey.
Shank, M. & Lyberger, M. 2015. Sports marketing – a strategic perspective. 5. painos. Routledge. New Yor
Sippola Petra,  Liikuntabisnes 2014, 
Valanko, E. 2009. Sponsorointi – Yhteistyökumppanuus strategisena voimana. Talentum. Helsinki.
                    
Arviointikriteerit - arvosana 1
•	Tunnistaa yrittäjämäisen toiminnan merkityksen urheiluseuralle sekä aloittavalle yritykselle
•	Tunnistaa urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
•	Tunnistaa ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet seuralle ja aloittavalle urheiluliiketoiminnan alalle suuntaavalle yritykselle
•	Tunnistaa kilpailevia toimijoita markkinoilta 
•	Tunnistaa urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita 
•	Tuntee sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle 
•	Osaa arvioida omaa oppimistaan prosessin aikana
                    
Arviointikriteerit - arvosana 3
•	Osaa toimia yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
•	Tunnistaa ja osaa analysoida urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
•	Ymmärtää kokonaisvaltaisesti ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet seuralle ja aloittavalle urheiluliiketoiminnan alalle suuntaavalle yritykselle
•	Tunnistaa ja osaa analysoida kilpailevia toimijoita markkinoilta 
•	Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita 
•	Tuntee sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön kokonaisvaltaisesti merkityksen urheiluseuralle 
•	Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
                    
Arviointikriteerit - arvosana 5
•	Osaa toimia  kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
•	Ymmärtää syvällisesti urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
•	Osaa rakentaa seuralle ja aloittavalle yritykselle kestävän ansaintalogiikan mallin 
•	Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta 
•	Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita ja osaa etsi ratkaisuja kyseisiin tarpeisiin
•	Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle 
•	Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
•	Osaa ottaa johtavaa roolia tapahtumaa järjestettäessä