Ideasta innovaatioksi (5op)

Opintojakson tunnus: ENT001AS2A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Intro

Onko pöytälaatikkosi ja mielesi täynnä loistavia ideoita, mutta et saa vietyä niitä valmiiksi tuotteiksi ja palveluiksi? Niin luovuutta, ideointia kuin ideoiden asiakaslähtöistä sekä systemaattista kehittämistä voi oppia. Tämän opintojakson jälkeen työkalupakistasi löytyy työkalut, mallit ja menetelmät, joiden avulla teet ideoistasi toteuttamiskelpoisia. Näistä taidoista on hyötyä niin yrittäjänä kuin toisen palveluksessa. Ilmoittaudu ja muuta elämäsi suunta.

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
- Ymmärtää yrityksen strategisten valintojen merkityksen liiketoiminnan suunnittelussa
- Kehittää ideaa liiketoiminnaksi hyödyntäen muotoiluajattelun yleisimpiä työkaluja.

Sisältö

- Yrityksen strategiset valinnat (missio, visio, kilpailustrategia, bränditarina)
- Value Proposition Canvas
- Business Model Canvas liiketoimintamallikuvaus

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED /VIRTUAL NONSTOP
Opintojaksoon voi ilmoittautua joustavasti lukauden aikana. Opiskelua itsenäisesti verkossa (Virtual). Voit suorittaa opintojakson omalla ajalla ja omassa tahdissa toteutuksen määräaikojen puitteissa.

OPINTOJAKSON NÄYTTÖ
Mikäli osaat jo tämän opintojakson sisällöt sekä osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi suoritamalla Moodlessa olevat tehtävät.

Oppimateriaalit

Moodlessa saatavilla oleva materiaali ja opettajan suosittelema muu materiaali.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Avainosaamisten: Yrittäjyys ja liiketoiminta tai vastaava osaaminen.
Sopii yhdistettäväksi muihin yrittäjyyden opintoihin, mutta sopii myös kenelle tahansa yrittäjyydestä kiinnostuneelle tutkinnosta tai suuntautumisesta riippumatta.

Arviointikriteerit - arvosana 1

- Opiskelija tuntee liikeidean kehittämisen malleja sekä menetelmiä.
- Opiskelija tunnistaa keinot strategian jalkauttamiseen.
- Opiskelija tuntee tuotteistamisen ja kaupallistamisen perustekijöitä.
- Opiskelja tunnistaa potentiaaliset asiakasprofiilinsa.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Edellä mainitun lisäksi, opiskelija osaa käyttää idean kehittämisen malleja sekä menetelmiä, kehittää ideasta liiketoimintamallin, segmentoida asiakkaansa ja tunnistaa niiden potentiaalin.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Edellä mainitun lisäksi, opiskelija osaa syvällisesti sekä asiakaslähtöisesti ja systemaattisesti kehittää ideaansa sekä liiketoimintamalliaan, tuotteistaa ideansa sekä tehdä idean ja liiketoimintamallin jatkokehityssuunnitelman.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Lisätiedot

-

Siirry alkuun