Digitaalisten palvelujen muotoiluLaajuus (5 cr)
Course unit code: DIG4HM001
General information
- ECTS credits
- 5 cr
- Teaching language
- English
Learning objectives
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa toteuttaa palvelumuotoiluprojektin Lean Service Creation -menetelmää ja digitaalisia yhteiskehittämisalustoja käyttäen.
• osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja Tuplatimantti-mallin eri vaiheissa.
• osaa suunnitella ja protoilla kaikkikanavaisia palveluratkaisuja laadullisen tutkimusaineiston pohjalta.
• osaa kommunikoida kaikkikanavaisen palveluratkaisun arvolupauksen ja hyötyjä digitaalista tarinankerrontaa käyttäen.
Contents
- Palvelumuotoilu ja sen menetelmät
- Kaikkikanavainen asiakaskokemus
- Lean Service Creation -menetelmä
- Prototypointi
- Arvolupauksen suunnittelu ja digitaalinen tarinankerronta
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija hallitsee palvelumuotoilun perusteet.
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Tällä opintojaksolla oppiminen perustuu vahvasti itsenäiseen työskentelyyn palvelumuotoilun erilaisten teorioiden parissa sekä palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen soveltamiseen tiimisi projektissa. Suurin osa työskentelystä tapahtuu tiimissäsi yhdessä asiakkaan kanssa.
Kurssi koostuu neljästä tiimien oppimista fasilitoivasta online-tapaamisesta (kurssin kick off -tapaaminen, kaksi helpdesk-tapaamista ja showroom) sekä itsenäisistä opinnoista / tiimityöskentelystä. Jokainen tiimi työskentelee digitaaliseen palveluun liittyvän haasteen parissa (tiimien oma valinta). Itsearviointi ja vertaisarviointi sisältyvät kurssin suoritukseen.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (AHOT): Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä ja saada kurssisuorituksen toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".
Assessment criteria - grade 1
Opiskelija tuntee digitaalisen palvelumuotoilun terminologiaa, menetelmiä ja työkalupakkeja. Opiskelija tietää, kuinka palvelumuotoiluprojekti toteutetaan digitaalisissa oppimisympäristöissä. Opiskelija tietää, kuinka asiakaskokemusta suunnitellaan kaikkikanavaisten palveluratkaisujen avulla. Opiskelija tietää, kuinka lisäarvoa luodaan asiakkaille ja miten asiakaskokemus muodostuu erilaisissa asiakaskohtaamisissa ja palveluympäristöissä. Opiskelija tietää, kuinka hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä kurssiprojektissa.
Assessment criteria - grade 3
Opiskelija ymmärtää digitaalisen palvelumuotoilun terminologiaa, menetelmiä ja työkalupakkeja. Opiskelija osaa toteuttaa palvelumuotoiluprojektin digitaalisissa oppimisympäristöissä pitäen fokuksen vahvasti asiakkaassa. Opiskelija osaa suunnitella asiakaskokemusta kaikkikanavaisten palveluratkaisujen avulla. Opiskelija osaa soveltaa palvelusuunnittelun menetelmiä liiketoimintaongelmien määrittämiseen, asiakkaiden profilointiin, asiakaspolun ja palveluprosessien kuvaamiseen, digitaalisen käyttäjäkokemuksen tutkimiseen, digitaalisten palveluratkaisujen ideointiin, digitaalisten palvelukonseptien suunnitteluun ja asiakaskokemuksen prototypointiin. Opiskelija osaa kommunikoida digitaalisen palveluratkaisun hyötyjä asiakkaalle luovuutta käyttäen digitaalisen tarinankerronnan avulla.
Assessment criteria - grade 5
Opiskelija ymmärtää digitaalisen palvelumuotoilun terminologiaa, menetelmiä ja työkalupakkeja syvällisesti. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa palvelumuotoiluprojektin digitaalisissa oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa kiitettävästi suunnitella kaikkikanavaista asiakaskokemusta kattavan asiakasymmärryksen pohjalta. Opiskelija osaa soveltaa menestyksekkäästi palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintaongelmien määrittämiseen, asiakkaiden profilointiin, asiakaspolun ja palveluprosessien kuvaamiseen, digitaalisen käyttäjäkokemuksen tutkimiseen, digitaalisten palveluratkaisujen ideointiin, digitaalisten palvelukonseptien suunnitteluun ja asiakaskokemuksen prototypointiin. Opiskelija osaa kommunikoida arvolupauksen kiitettävästi luovalla tavalla digitaalisen tarinankerronnan avulla. Opiskelija on erittäin sitoutunut kurssiprojektin tavoitteiden saavuttamiseen ja on erittäin aktiivinen tiimipelaaja.
Learning materials
- Osterwalder A., Pigneur Y., Bernarda G. & Smith A. 2014. Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want. John Wiley and Sons.
- Stickdorn, M., Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media.
- Stickdorn, M., Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This Is Service Design Methods: A Companion To This Is Service Design Doing. O'Reilly Media.
- The Lean Service Creation Handbook (Futurice)
Further information
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.