Digitaalinen markkinointiteknologia (5op)
Opintojakson tunnus: COM4HM003
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- englanti
Intro
Markkinoinnin digitaalinen toimintaympäristö muuttuu ennätysvauhdilla, ja uudet teknologiat, sovellukset ja globaalit ilmiöt kuten tekoäly ja tietosuojalainsäädäntö tarjoavat jatkuvia haasteita ja mahdollisuuksia niin pienille kuin suurille yrityksille. Valmiita vastauksia ei ole, vaan nykyaikainen digimarkkinointi on jatkuva prosessi, jossa suunnittelun, ideoinnin, testaamisen, mittaamisen, arvioinnin ja kehittämisen sykli toistuu. Digitaalisen markkinointiteknologian kurssi tarjoaa perusteet ja ajankohtaisen katsauksen digimarkkinoinnin prosesseihin ja työkaluihin ja ennen kaikkea ajattelutapaan, jossa tuloksia syntyy iteratiivisten ja ketterien kokeilujen ja testauksen kautta.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa dataohjautuvan markkinoinnin mahdollisuudet. Osaa hyödyntää erilaisia markkinointiteknologian sovellluksia ja työkaluja markkinoinnin, myynnin ja viestinnän prosessien tehostamiseen asiakaspolun eri vaiheissa.
Sisältö
- Markkinoinnin, viestinnän ja sosiaalisen vuorovaikutuksen työkalut ja sovellukset ja niiden testaus
- Iteratiivinen, ketterä suunnittelu ja ajattelu
- Digitaalinen asiakaspolku
- Hakukoneoptimointi
- Lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteiden ja mittarien asettaminen ja seuranta
- Sisältöjen optimointi
- Data: saatavuus, lainsäädäntö, kypsyys ja etiikka
- Edellisiin liittyvät ajankohtaiset trendit ja mahdollisuudet
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Itseohjautuva ja kokeileva lähestymistapa tiedonhakuun ja jatkuvaan oppimiseen korostuu. Opintojaksoon sisältyy pakollisena oman oppimisen arviointi.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelijalla on työn, opintojen tai muun aiemman kokemuksen (esim. sertifiointi) perusteella kurssin tuottama osaaminen, hän voi osoittaa osaamisensa toteutuksen opettajan kanssa sovittavalla tavalla. Toteutuksen opettaja tiedottaa tarkemmin AHOT-käytännöistä kurssin alussa.
Oppimateriaalit
Oppimisaineistot julkaistaan kurssin aikana. Tämän lisäksi opiskelijoiden edellytetään hankkivan itsenäisesti tietoa. Osa koulutustoteutuksen omaehtoisesta oppimisesta tapahtuu opiskelijan oman valinnan mukaan kolmansien osapuolien palveluissa kuten Hubspotissa tai Googlr Analyticsissa. Opiskelijan on hoidettava itse näiden palveluiden käyttäjäksi rekisteröityminen.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja. Kurssilla on pakollinen motivaatiotetehtävä/tentti, joka julkaistaan ensimmäisellä tapaamiskerralla. Sen hyväksytty suorittaminen on edellytys kurssille osallistumiselle.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa asiakaspolun eri vaiheet ja niihin liittyvän ja markkinoinnin teknologisten ratkaisujen tavoitteet ja käytön periaatteet sekä dataan liittyvät riskit. Opiskelija osaa itsenäisesti etsiä tietoa markkinointiteknologiasta päätöksenteon tueksi teknologioiden valintaan, tavoitteisiin ja soveltamiseen liittyen. Opiskelija osaa tuottaa sisältöä erilaisiin digitaalisiin kanaviin ja analysoida tekemiään ratkaisuja.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Edellisen lisäksi opiskelija pystyy osoittamaan kykynsä edetä itseohjautuvasti yksilöimiään oppimistavoitteita kohti. Hän osaa arvioida markkinoinnin teknologisten ratkaisujen tavoitteita ja hyödyntämistä strategisessa päätöksenteossa erilaisissa liiketoimintaympäristöissä ja markkinatilanteissa. Brändi-, asiakas- tai markkinaymmärryksen perusteella opiskelija osaa asettaa tavoitteita datan hyödyntämiseen. Hän osaa tuottaa ja kehittää erilaisia sisältöjä digitaalisin kanaviin tavoitteellisesti ja analytiikkaa hyödyntäen. Hän osaa asettaa laadullisia ja määrällisiä mittareita.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää lisäarvoa tuottavia ratkaisuja ja menetelmiä kehittäessään markkinointiteknologian käyttöä erilaisissa liiketoimintaympäristöissä ja markkinatilanteissa. Hän osaa perustella digimarkkinoinnin strategisen roolin organisaation toiminnalle ja ymmärtää sen sidonnaisuudet muihin funktioihin. Opiskelija osaa proaktiivisesti etsiä ja analysoida liiketoiminnan kannalta kriittistä informaatiota kehittääkseen markkinoinnin vaikuttavuutta ja tehostaakseen yrityksen prosesseja. Opiskelija hallitsee projektityöskentelyn ja noudattaa annettuja aikatauluja.
Lisätiedot
Kurssi korvaa edeltävän opetussuunnitelman kurssit
COM4LJ012 Current Trends: Integrated Marketing Communication
JAT8LU005 Yritysviestinnän uudet ympäristöt
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.