Psyykkinen valmennusLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SPO015AS2A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
· osaa luoda oppimista tukevan ja motivoivan ilmapiirin urheilutoimintaan,
· osaa rakentaa aidon, luottamukseen perustuvan ja hyvinvointia edistävän valmentaja-urheilija-suhteen,
· ymmärtää valmentajan ja muiden keskeisten toimijoiden (esimerkiksi vanhempien) roolin urheilullisen toimintaympäristön muovaajina ja osaa toimia heidän kanssaan tarkoituksenmukaisesti,
· osaa soveltaa positiivisen nuoruuskehityksen (Positive Youth Development, PYD) periaatteita lasten ja nuorten psyykkis-sosiaalisen kehityksen tukemisessa.

Sisältö

1. Motivaatio
2. Urheilija-valmentaja suhde ja 3C malli
3. Lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia tukeva kehitysmalli (PYD, Positive Youth Development)
4. Toimintaympäristö Urheilijakeskeinen valmennus

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Opiskelija :
- Osoittaa ymmärtävänsä, miten terveellinen motivaatioilmasto luodaan hyödyntämällä motivaatioteorioita, positiivisen nuoruuskehityksen (PYD) periaatteita ja valmentaja–urheilija suhteen (3C) mallia.
- Osaa kuvailla valmentajan ja muiden toimijoiden (esim. vanhempien) roolia laadukkaan toiminta ympäristön rakentajina.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija osaa:
- Tarkastella, miten terveellinen motivaatioilmasto voidaan rakentaa käyttämällä motivaatioteorioita, PYD-periaatteita ja valmentaja–urheilijasuhteen (3C) mallia.
- Selittää ja havainnollistaa, miten valmentaja ja muut toimijat vaikuttavat yhdessä laadukkaaseen toimintaympäristöön.
- Liittää uuden tiedon aikaisempaan ymmärrykseensä

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija:
- Osaa keskustella ja perustella, miten terveellinen motivaatioilmasto rakennetaan soveltamalla motivaatioteorioita, hyödyntämällä PYD-periaatteita ja kehittämällä toimiva valmentaja–urheilijasuhde.
- Osaa arvioida valmentajan ja vanhempien (tai muiden toimijoiden) yhteistyön merkitystä sekä suunnitella toimivia vuorovaikutustapoja kasvatuksellisesti laadukkaaseen toimintaympäristöön.
- Osaa yhdistää uuden ja aikaisemman tiedon sekä rakentaa niiden pohjalta perusteltuja toimintamalleja tulevaisuutta varten.

Siirry alkuun