Osaamisen kehittäjän taidotLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SPO022AS3A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
- Fasilitoida yksittäisiä oppimistapahtumia oppijakeskeisiä menetelmiä käyttäen.
- Suunnitella oppimistapahtuman rakenteen ja valita sopivat menetelmät koulutustilanteen ja ryhmän tarpeiden mukaan.
- Mukauttaa toimintatapojaan ja menetelmiään tarvittaessa oppimistapahtuman aikana.
- Arvioida oppimistapahtuman onnistumista ja reflektoida omaa fasilitointiprosessiaan.
- Tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa fasilitaattorina.

Sisältö

• Oppijakeskeiset menetelmät ja oppimisen teorioiden soveltaminen
• Dialogitaidot ja palaute oppimisen tukena
• Reflektion tasot ja reflektion ohjaaminen
• Teknologian hyödyntäminen osaamisen kehittämisessä
• Yksittäisen koulutustapahtuman suunnittelu ja toteutus

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Tämä opintojakso on osa suuntautumisopintoja. Suuntautumisopintojen suorittamisen edellytyksenä on hyväksytysti suoritetut tutkinnon avainosaamiset (25 opintopistettä) sekä vähintään 20 opintopistettä tutkinnon ensimmäisen ja toisen vuoden asiantuntijaosaamisista.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
• Suunnitella ja fasilitoida yksittäisen koulutustilanteen.
• Tunnistaa koulutustilanteen rakenteen ja sen osien merkityksen oppimisprosessissa.
• Reflektoida omaa fasilitointiaan , tunnistaen vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa edellisten lisäksi:

• Suunnitella ja fasilitoida koulutustilanteen oppijakeskeisesti, huomioiden osallistujien tarpeet ja tilanteen vaatimukset.
• Mukauttaa fasilitointiaan tarvittaessa oppimistilanteen aikana.
• Perustella fasilitointivalintojaan oppimisteorioiden avulla ja havainnollistaa niitä käytännön esimerkein.
• Analysoida saamansa palautteen ja omat havaintonsa, tunnistaen oppimistilanteen onnistumiset ja kehityskohteet.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa edellisten lisäksi:

• Suunnitella, fasilitoida ja arvioida koulutustilanteen hyödyntäen monipuolisia menetelmiä ja soveltaa oppijakeskeisyyden periaatteita kokonaisvaltaisesti.
• Mukauttaa toimintaansa oppimistilanteen aikana, osallistujien oppimista ja yhteisöllistä tiedon rakentamista tukien.
• Arvioida koulutustilanteen vaikutuksia osallistujien oppimiseen ja vertailla eri fasilitointimenetelmien soveltuvuutta kohderyhmälle.
• Reflektoida fasilitointiaan syvällisesti, osoittaen ymmärrystä sen ja oppimisprosessien vuorovaikutuksesta sekä oppijakeskeisyyden merkityksestä.

Siirry alkuun