Psyykkiset taidot ja vuorovaikutusLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SPO020AS3A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
- Rakentaa motivoivaa, eettistä ja yksilöllistä työskentelyn ilmapiiriä urheilijoiden kanssa.
- Hyödyntää 4C- mallia omassa vuorovaikutuksessa ja urheilijan kasvun ja kehityksen tukemisessa
- Hyödyntää psyykkisen valmennuksen menetelmiä käytännön valmennuksessa
Sisältö
- Motivoivan ja eettisen valmennusilmapiirin rakentaminen
- 4C-mallin hyödyntäminen urheilijan kehityksen tukemisessa
- Psyykkisen valmennuksen menetelmien soveltaminen käytännön valmennuksessa
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Tämä opintojakso on osa suuntautumisopintoja. Suuntautumisopintojen suorittamisen edellytyksenä on hyväksytysti suoritetut tutkinnon avainosaamiset (25 opintopistettä) sekä vähintään 20 opintopistettä tutkinnon ensimmäisen ja toisen vuoden asiantuntijaosaamisista.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson oppimistavat riippuvat toteutuksesta ja tarkentuvat opintojakson alussa. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
- Kuvata motivoivan ja eettisen valmennusilmapiirin perusperiaatteet.
- Nimetä 4C-mallin keskeiset osa-alueet.
- Tunnistaa keskeiset psyykkisen valmennuksen menetelmät ja niiden käyttötarkoitukset.
- Kuvata psyykkisen valmennuksen soveltamisen perusperiaatteet urheiluympäristössä.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija osaa:
- Soveltaa motivoivan ja eettisen valmennusilmapiirin rakentamisen periaatteita käytännössä.
- Tunnistaa valmennuksen omat vahvuudet ja heikkoudet 4C-mallin eri osa-alueissa
- Hyödyntää psyykkisen valmennuksen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti harjoittelun ja kilpailujen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa:
- Kehittää ja arvioida valmennusilmapiiriä kriittisesti ja tehdä perusteltuja parannusehdotuksia.
- Osaa suunnitella kehittämissuunnitelman 4C-mallin monipuolistamiseen omassa valmennuksessa.
- Arvioida ja kehittää psyykkisen valmennuksen menetelmiä omassa valmennuksen toimintaympäristössä.