Strategic Brand Positioning and Market Leadership (5cr)

Course unit code: COM702AS3Y

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Intro

Tehokas brändin asemointi on olennaisen tärkeää organisaatioille, jotka haluavat erottautua kilpailevilla markkinoilla ja menestyä pitkällä aikavälillä. Kurssilla tarkastellaan strategisen brändipositioinnin ja markkinajohtajuuden periaatteita ja keskitytään siihen, miten organisaatiot rakentavat, hallinnoivat ja viestivät brändi-identiteettiään luodakseen arvoa sidosryhmille. Teoreettisen perustan ja soveltavan oppimisen kautta opiskelijat saavat tietoa brändistrategioista, asiakaslähtöisestä brändiarvosta ja brändiviestinnästä globalisoituneilla ja digitalisoituneilla markkinoilla.

Kurssilla tarkastellaan brändinhallinnan roolia organisaatioiden strategisena välineenä ja korostetaan vastuullista ja merkityksellistä brändiviestintää. Opiskelijat perehtyvät erilaisiin brändityön viitekehyksiin ja brändistrategian integroimiseen osaksi yleistä liiketoimintaa. Keskeinen painopiste on sen ymmärtämisessä, miten asiakaskäsitys ja brändin arvo vaikuttavat kilpailuasemaan.

Learning objectives

Kurssin tavoitteena on kehittää opiskelijoiden kykyä analysoida, kehittää ja toteuttaa strategisia brändin asemointitavoitteita, jotka ovat linjassa markkinasuuntausten ja liiketoiminnan tavoitteiden kanssa.

Kurssin suoritettuaan opiskelija:
• Ymmärtää brändinhallinnan ja strategisen brändin asemoinnin periaatteet.
• Soveltaa bränditeorioita ja viestintästrategioita todellisissa liiketoimintatilanteissa.
• Analysoi asiakaslähtöistä brändipääomaa ja sen merkitystä kilpailullisessa asemoinnissa markkinoilla.
• Kehittää vastuullisia ja merkityksellisiä brändiviestintästrategioita.
• Arvioi brändistrategian vaikutusta sisäisiin ja ulkoisiin sidosryhmiin.

Contents

Keskeiset teemat
• Brändin strateginen asemointi ja kilpailuetu
• Asiakaslähtöinen brändiarvo ja brändin arvon luominen
• Vastuullinen brändiviestintä
• Brändistrategia ja integrointi liiketoimintasuunnitteluun
• Brändien eettisyys ja kestävyys

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Evening Contact Blended

Learning materials

Opettaja toimittaa oppimateriaalin, joka on saatavilla Moodlessa.

Starting level and linkage with other courses

Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.

Assessment criteria - grade 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Opiskelijan osaaminen vastaa välttävästi opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija tunnistaa joitakin opintojaksolla läpikäytyjä teorioita, näkökulmia ja käsitteitä. Hän soveltaa niitä suppeasti käytännön työelämän tilanteiden tarkasteluun.

Assessment criteria - grade 3

Opiskelijan osaaminen vastaa hyvin opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija hallitsee hyvin opintojaksolla läpikäytyjä teorioita, näkökulmia ja käsitteitä. Hän soveltaa opintojaksolla opittuja käsitteitä ja teorioita käytännön työelämän tilanteiden analysoitiin.

Assessment criteria - grade 5

Opiskelijan osaaminen vastaa erinomaisesti opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija hallitsee syvällisesti opintojaksolla läpikäydyt teoriat, näkökulmat ja käsitteet. Hän soveltaa opintojaksolla opittuja käsitteitä ja teorioita kriittisesti ja perustellusti käytännön työelämän tilanteiden analysointiin ja ratkaisujen tuottamiseen.

Go back to top of page