Urheilumarkkinointi ja viestintäLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: PHY703AS3Y
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ja käyttää urheilumarkkinoinnin ja viestinnän peruskäsitteitä.
Opiskelija erottaa ja arvioi urheilumarkkinoinnin ja viestinnän eri rooleja ja vaikutuskanavia liikunta-alalla.
Opiskelija tunnistaa, toteuttaa, suunnittelee ja arvioi organisaation markkinointistrategian mukaisia toimia organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi.
Sisältö
Liikunta- ja urheilumarkkinoinnin erityispiirteet yksityisellä, julkisella ja kolmannella sektorilla
Organisaation strategiasta johdetun markkinointistrategian rooli
Asiakasymmärrys ja liikunta-alan erityispiirteet sekä kohderyhmät (esim. seurajäsenet ja vapaaehtoistyöntekijät, liikkumisen edistämisen yhteiskunnallinen rooli ym.)
Liikunta- ja urheiluorganisaation markkinoinnin ja viestinnän suunnittelu, toteutus ja seuranta kootun tiedon perusteella
Digitaalisuuden hyödyntäminen liikunta- ja urheilualan markkinoinnissa ja viestinnässä
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei edeltäviä opintovaatimuksia. Liikunta-alan tai soveltuva aiempi tutkinto tai alan tuntemus on opintojaksolla tarpeen. Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, yhteisöllisestä oppimisesta ja itsenäisestä opiskelusta. Opintojakson oppimistavat riippuvat toteutuksesta ja tarkentuvat opintojakson alussa. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija tunnistaa urheilumarkkinoinnin ja viestinnän peruskäsitteitä ja hahmottaa urheilumarkkinoinnin ja viestinnän rooleja liikunta-alalla.
Opiskelija hahmottaa liikunta-alan erityispiirteet asiakasryhmäajattelussa sekä strategian merkityksen markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa ja organisaation tavoitteiden saavuttamisessa.
Opiskelija osaa ohjattuna hyödyntää digitaalisuutta urheilumarkkinoinnissa ja viestinnässä.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija osaa arvioida liikunta-alan organisaation tai liikuntatapahtuman markkinointia ja viestintää, ymmärtää tiedonkeruun merkityksen osana markkinoinnin sekä viestinnän suunnittelua ja seurantaa.
Opiskelija osaa soveltaa markkinointistrategiaa tai kehittämistehtävissä annettuja linjauksia ja toteuttaa yksittäisiä markkinointitoimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa hyödyntää digitaalisuutta urheilumarkkinoinnissa ja -viestinnässä.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää markkinointia ja viestintää erilaisissa liikunta-alan organisaatioissa tai annetuissa kehittämistehtävissä.
Opiskelija osaa suunnitella tarkoituksenmukaisia markkinointitoimenpiteitä nojaten markkinointistrategiaan ja organisaation tavoitteisiin.
Opiskelija osaa suunnitelmallisesti ja analyyttisesti käyttää digitaalisuutta urheilumarkkinoinnin ja viestinnän tukena.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.