Palvelun asiakaskokemuksen kehittäminenLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: SER042AS2A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää palvelukokemuksen kehittämisen merkityksen yrityksen liiketoiminnan kehittämiseksi. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun menetelmien soveltaminen käytäntöön. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa tai uutta palvelua asiakaslähtöisesti palvelukokemuksen parantamiseksi.
Sisältö
Palvelumuotoiluajattelu opintojaksolla opittujen palvelumuotoilun menetelmien soveltaminen asiakaskokemuksen kehittämiseksi.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti verkko-oppimisympäristössä. Opetuskieli on suomi. Materiaaleja on sekä suomeksi että englanniksi.
Oppimateriaalit
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. [Helsinki]: Alma Talent. Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media. Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing. Moodlessa saatavilla oleva muu materiaali ja artikkelit.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut opintojakson SER033AS2A Palvelumuotoiluajattelu tai hankkinut muulla tavalla vastaavan osaamisen.
Opintojaksot SER033AS2A Palvelumuotoiluajattelu 2 op yhdessä SER042AS2A Palvelun asiakaskokemuksen kehittäminen 3 op vastaavat Liiketalouden tradenomitutkinnon opintojaksoa SER006AS2A Palvelumuotoilun perusteet 5 op.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija
- hyödyntää palvelumuotoilun prosessia ja yksittäisiä menetelmiä asiakaskokemuksen kehittämiseksi.
- tietää palvelukokemuksen merkityksen palvelukehittämisessä
- tunnistaa palvelun laatuun vaikuttavat tekijät
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija
- osaa hyödyntää palvelumuotoilun työvälineitä määritellyssä palveluympäristössä
- osaa kuvata palveluprosessin sekä palvelun tarjoajan että asiakkaan näkökulmasta
- osaa määritellä palvelukokemuksen tasot asiakkaan tarpeita vastaavaksi
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija
- osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä palveluympäristö huomioon ottaen
- osaa kehittää asiakasryhmäkohtaista palvelukokemusta perustuen kerättyyn asiakasymmärrykseen
- osaa määritellä perustellen miten palvelun laatua tulisi kehittää asiakaan näkökulmasta