Sosiaalinen vastuu liiketoiminnassa (1op)

Opintojakson tunnus: SER034AS2A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
1 op
Opetuskieli
suomi

Intro

Haluatko oppia ymmärtämään eettisten periaatteiden ja arvojen merkitystä liiketoiminnassa? Sosiaalisen vastuun opiskelu auttaa sinua tunnistamaan, miksi ja millaisia valintoja yrityksissä tehdään kestävämmän liiketoiminnan rakentamiseksi. Näin yritys huomioi laajemmin ihmisten ja yhteiskunnan tarpeita ja odotuksia. Voit soveltaa tällä kurssilla hankittua osaamista jo opintojen aikana esimerkiksi arvioimalla oman työpaikkasi henkilöstön hyvinvointiin liittyviä haasteita ja onnistumisia.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- tunnistaa liiketoiminnan sosiaalisia vaikutuksia käytännön esimerkkejä esittäen
- kuvailla ihmisoikeuksien merkitystä sosiaalisen vastuun lähtökohtana
- sosiaalisen vastuun kriittisiä pisteitä liiketoiminnan arvoketjuissa
- edistää monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta vastuullisissa työyhteisöissä
- arvioida työhyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä

Sisältö

- Sosiaalinen vastuu osana yritysvastuuta
- Liiketoiminnan sosiaaliset vaikutukset
- Kansainväliset yritystoimintaa ja ihmisoikeuksia ohjaavat normit ja säännökset
- Sidosryhmäsuhteiden ja -vuorovaikutuksen merkitys sosiaalisessa vastuussa
- Monimuotoisuus ja inklusiivisuus työyhteisössä
- Työolosuhteet, jatkuva oppiminen, työhyvinvointi

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Virtuaaliopiskelu ja oppimistehtävät 27 h

Oppimateriaalit

Materiaalit ovat saatavilla Moodle-oppimisalustalla

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Opiskelija tietää liiketoiminnan sosiaalisen vastuun keskeisimmät osa-alueet ja osaa nimetä tärkeimmät sosiaalista vastuuta ohjaavat normit ja ohjeistot. Opiskelija tunnistaa työyhteisöön liittyviä sosiaalisen vastuun osa-alueita. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen vastuun merkityksen osana yrityksen arvoketjua.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää sosiaaliseen vastuuseen liittyviä käsitteitä työyhteisössä ja vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa etsiä ja soveltaa työyhteisön sosiaaliseen vastuuseen liittyvää tietoa. Opiskelija osaa kuvata liiketoimintaa sidosryhmäajattelun ja sosiaalisen vastuun näkökulmista.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida sosiaalisesti vastuullista yritystoimintaa työnantajan, henkilöstön, sidosryhmien ja arvoketjujen näkökulmista. Opiskelija osaa määritellä sosiaalisen vastuuseen liittyviä liiketoiminnan kehittämiskohteita.

Siirry alkuun