Luova kirjoittaminen journalisteilleLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: JOU028AS2A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
tunnistaa oman kirjoittamisprosessinsa vahvuudet ja esteet
käyttää luovan kirjoittamisen metodeja omien kirjoittamistaitojen kehittämiseen
tuottaa ideoita ja kehitellä niitä eteenpäin erilaisiksi teksteiksi
keskustella teksteistä
arvioida kirjoittamisprosessiaan ja omaa oppimistaan.

Onko sinulla jo tavoitteissa kerrotut tiedot ja taidot? Voit osoittaa osaamisesi näytöillä. Ks. kohta Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen.

Sisältö

freewriting-metodi ja treenikirjoittaminen luovan kirjoittamisen lähtökohtina
tekstin tekemisen tekniikoita
kielen keinot
tekstien jakaminen ja niistä keskusteleminen
oman kirjoittamisprosessin reflektointi

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Medianomitutkinnon asiantuntijaosaaminen,
edeltävyytenä opintojaksot Journalistin työ ja tiedonhankinta sekä Journalistinen kieli ja kirjoittaminen tai vastaavat tiedot ja taidot

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Lähiopetus

tai

Näyttö
Jos sinulla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista esimerkiksi työkokemuksen, vapaaehtoistyön, harrastuksen tai muun kuin korkea-asteen opiskelun kautta, voit osoittaa osaamisesi näytöillä. Näyttötapoja ovat esimerkiksi raportti, portfolio, haastattelu, (ryhmä)keskustelu, työtodistus, näyttökoe tai muu esitys tai näiden yhdistelmä.

Katso tarkemmat ohjeet aiemmin hankitun osaamisen näyttöön Osaamisen tunnistaminen -sivulta.

Lisätietoja:
Opintojakson vastuuopettaja ja/tai journalismin osaamisalueen osaamista ohjaava opettaja (OSO) Esko Hatunen.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen CONTACT-, ONLINE- ja BLENDED-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 %, arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

Opiskelija
kuvaa omaa oppimis- tai kirjoittamisprosessia
tunnistaa onnistumisensa ja kehittämiskohteensa
tekee annetut kirjoitustehtävät
osallistuu keskusteluun ja ryhmän toimintaan jonkin verran.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Edellisten lisäksi
Opiskelija
analysoi jonkin verran omaa työprosessiaan, tekstejään ja oppimistaan
osaa soveltaa opiskeltavaa asiaa kirjoitustehtäviä tehdessään
osallistuu ryhmän toimintaan melko aktiivisesti.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Edellisten lisäksi
Opiskelija
analysoi ja arvioi työprosessin ja oman oppimisensa kypsästi ja perustellen
kirjoitustehtävät on tehty opiskeltavaa asiaa soveltaen, luovasti ja omaperäisyyttä osoittaen
pohtii opitun hyödyntämistä omassa työssä
on aktiivinen ja rakentava ryhmässä.

Oppimateriaalit

Oheislukemistona voidaan käyttää opettajan valinnan mukaan osia esim. seuraavista
Goldberg, Natalia: Luihin ja ytimiin
Hirvonen, Elina, Silfverberg, Anu: Sata sivua tekstintekijän harjoituskirja
Jääskeläinen, Miisa: Sana kerrallaan
Karjula Emilia (toim.) Kirjoittamisen taide & taito. Luovan kirjoittajan työkirja. 20 kirjailijaa, 70 sormiharjoitusta
Tuominen, Taija: Minusta tulee kirjailija

Siirry alkuun