Operating Environments in Study and Career Counselling (7cr)
Course unit code: PED013OH7P
General information
- ECTS credits
- 7 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
Tunnet pääpiirteissään suomalaisen ohjausjärjestelmän ja Elinikäisen ohjauksen strategian
Ymmärrät monialaisen yhteistyön keskeiset käsitteet ja ilmiöt
Tunnet monialaisesti opinto- ja uraohjauksen verkostoja
Tunnet organisaatioiden ohjauksen palveluprosesseja
Ymmärrät opinto- ja uraohjauksen merkityksen oppijan opintopolun tukena ja urasuunnittelutaitojen vahvistajana
Implementation methods, demonstration and Work&Study
1. Tutustu ja verkostoidu monipuolisesti erilaisiin ohjausympäristöihin ja -tilanteisiin opintojakson aloitusseminaarissa saamiesi ohjeiden mukaisesti.
2. Perehdy opintojakson oppimateriaaliin
3. Dokumentoi toimintasi ja kirjoita raportti, jossa jäsennät oppimaasi ja reflektoit kokemuksiasi aloitusseminaarissa saamiesi ohjeiden mukaisesti.
Learning materials
Elinikäisen ohjauksen strategia 2020-2023. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162576/VN_2020_34.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Korhonen, Vesa & Nieminen, Juha (2010). Nuorten ohjauksen kentät ja monialaisen yhteistyön mahdollisuudet. Nuorisotutkimus 3/2010.
https://elektra.helsinki.fi/oa/0780-0886/2010/3/nuorteno.pdf
Pukkila, Päivi & Helander, Jaakko (2016). Työotteena monialaisuus – katsaus Ohjaamojen monialaisen yhteistyön rakentumiseen. Nuorisotutkimus 3/2016.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/135023/nuorisotutkimus%203%202016%20pukkila%20helander.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Nummenmaa, Anna Raija (2011). Moniammatillinen ohjaus jaettuna osaamisena. Teoksessa Korkeajännityksiä - kohti osallisuutta luovaa korkeakoulutusta, toim. Mäkinen, Korhonen, Annala, Kalli, Svärd & Värri. Tampere University Press.
https://api.webropolsurveys.com/Report/ViewReport?key=03378165-e201-411b-b9bd-d2c108e93a97
Seikkula, J., Arnkil, T. (2008) Dialoginen verkostotyö. s. 33-44.
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205084999
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi: hyväksytty/hylätty
Hyväksytysti suoritettu opintojakso on mahdollista hyväksilukea osaksi Haaga-Helia ammatillisen opettajakorkeakoulun opettajaopintoja (Uraohjaus, 5 op) tai opinto-ohjaajaopintoja (Laaja-alainen ohjausympäristöihin tutustuminen, 7 op).
Further information
Lisälukemistoa
Kurula, M. (2015). Sujuva ohjaus: Tyytyväinen opiskelija. Karelia-ammattikorkeakoulu. Erityisesti luku “Opiskeluhyvinvointia tukemassa - verkostoyhteistyö” Saatavilla osoitteesta: https://issuu.com/karelia-amk/docs/sujuva-ohjaus-tyytyvainen-opiskelij
Lappalainen, K. (2017). Työttömien työelämävalmiuksien tukeminen: Painopisteenä terveydenhuolto ja verkostoyhteistyö. University of Eastern Finland. Erityisesti luku 2.2. Verkostoteoriat tutkimuksessa
https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/18009/urn_isbn_978-952-61-2452-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Salonen, A. O. (2012). Monialaisen yhteistoiminnan mahdollisuuksia: Oppimisen ja muutoksen näkökulma organisaatioiden kumppanuuteen. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/122861/AATOS_5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. (2004 tai myöhempi painos). Johdatus kasvatustieteisiin. Luku 7 ”Klassiset kysymykset ja niiden esittäjät” ja luku 8 ”Suomalaiset vastaukset”