Disordered eating and eating disorders in sportsLaajuus (5 cr)

Course unit code: SPO008AS4A

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

- Opiskelija tunnistaa häiriintyneen syömiskäyttäytymisen ja eri syömishäiriöiden oireet
- Opiskelija ymmärtää urheilun tuomat riskitekijät syömishäiriöille
- Opiskelija ymmärtää syömishäiriöiden ennaltaehkäisyn ja aikaisen vaiheen puuttumisen tärkeyden
- Opiskelija osaa työssään ennaltaehkäistä syömishäiriöiden syntyä ja tietää, miten mahdolliset merkit ja oireet otetaan puheeksi asianmukaisella tavalla

Contents

Kurssi muodostuu kolmesta luennosta, jotka ovat:
1. Häiriintynyt syömiskäyttäytyminen ja syömishäiriöt
2. Syömishäiriöt urheilussa
3. Valmentajan / ohjaajan rooli ja vastuut urheilijoiden syömishäiriöissä

Kurssin tehtävät:
1. Virtuaaliluentoon perustuva kysymyspatteristo
2. Kirjatehtävä
3. Kirjallinen päätöstehtävä

Kurssi toteutetaan verkko-opiskeluna Moodle -oppimisympäristössä.

Starting level and linkage with other courses

Ei edeltäviä opintoja.

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat

Assessment criteria - grade 1

- Opiskelija läpäisee virtuaaliluentoon liittyvän kysymyspatteriston toisella yrittämällä
- Kirjatehtävä on välttävää tasoa. Kirjallisesta tuotoksesta ilmenee, että kirjaa ei ole luettu ja kysymyksiin on vastattu suppeasti.
- Kirjallinen päätöstehtävä on välttävää tasoa. Tehtävän tuotos on vajavainen.

Assessment criteria - grade 3

-Opiskelija läpäisee virtuaaliluentoon liittyvän kysymyspatteriston ensimmäisellä yrittämällä
- Kirjatehtävä on hyvää tasoa. Kirjallisesta tuotoksesta ilmenee, että opiskelija on lukenut kirjan ja vastannut kysymyksiin ajatuksella.
- Kirjallinen päätöstehtävä on hyvää tasoa. Tuotoksessa esitellään oireet, ennaltaehkäisytavat ja ohjeet, sekä ohjeistetaan oireiden puheeksi ottamiseen.

Assessment criteria - grade 5

-Opiskelija läpäisee virtuaaliluentoon liittyvän kysymyspatteriston ensimmäisellä yrittämällä
- Kirjatehtävä on hyvää kiitettävää. Kirjallisesta tuotoksesta ilmenee, että opiskelija on lukenut kirjan ja vastannut kysymyksiin pohtivalla otteella.
- Kirjallinen päätöstehtävä on kiitettävää tasoa. Tuotoksessa esitellään oireet, ennaltaehkäisytavat ja ohjeet, sekä ohjeistetaan oireiden puheeksi ottamiseen. Tuotoksessa on konkreettisia ohjeita ja esimerkkejä, joista ilmenee, että ne on suunniteltu työyhteisön käyttöön. Tuotos on visuaalisesti harkittu.

Learning materials

E-kirja: Heimo, S & Sailola, T. 2014. Tasapainoa! Syömishäiriöiden ennaltaehkäisy. Lounais-Suomen – SYLI ry. http://www.tasapainoa.fi/images/tasapainoa-kirja/tasapainoa_kirja.pdf

Muilta osin oppimateriaalit sisältyvät toteutukseen linkkeinä kirjallisiin aineistoihin ja videoihin.

Go back to top of page