Disordered eating and eating disorders in sportsLaajuus (5 cr)
Course unit code: SPO008AS4A
General information
- ECTS credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
- Opiskelija tunnistaa häiriintyneen syömiskäyttäytymisen ja eri syömishäiriöiden oireet
- Opiskelija ymmärtää urheilun tuomat riskitekijät syömishäiriöille
- Opiskelija ymmärtää syömishäiriöiden ennaltaehkäisyn ja aikaisen vaiheen puuttumisen tärkeyden
- Opiskelija osaa työssään ennaltaehkäistä syömishäiriöiden syntyä ja tietää, miten mahdolliset merkit ja oireet otetaan puheeksi asianmukaisella tavalla
Contents
Kurssi muodostuu kolmesta luennosta, jotka ovat:
1. Häiriintynyt syömiskäyttäytyminen ja syömishäiriöt
2. Syömishäiriöt urheilussa
3. Valmentajan / ohjaajan rooli ja vastuut urheilijoiden syömishäiriöissä
Kurssin tehtävät:
1. Virtuaaliluentoon perustuva kysymyspatteristo
2. Kirjatehtävä
3. Kirjallinen päätöstehtävä
Kurssi toteutetaan verkko-opiskeluna Moodle -oppimisympäristössä.
Starting level and linkage with other courses
Ei edeltäviä opintoja.
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Assessment criteria - grade 1
- Opiskelija läpäisee virtuaaliluentoon liittyvän kysymyspatteriston toisella yrittämällä
- Kirjatehtävä on välttävää tasoa. Kirjallisesta tuotoksesta ilmenee, että kirjaa ei ole luettu ja kysymyksiin on vastattu suppeasti.
- Kirjallinen päätöstehtävä on välttävää tasoa. Tehtävän tuotos on vajavainen.
Assessment criteria - grade 3
-Opiskelija läpäisee virtuaaliluentoon liittyvän kysymyspatteriston ensimmäisellä yrittämällä
- Kirjatehtävä on hyvää tasoa. Kirjallisesta tuotoksesta ilmenee, että opiskelija on lukenut kirjan ja vastannut kysymyksiin ajatuksella.
- Kirjallinen päätöstehtävä on hyvää tasoa. Tuotoksessa esitellään oireet, ennaltaehkäisytavat ja ohjeet, sekä ohjeistetaan oireiden puheeksi ottamiseen.
Assessment criteria - grade 5
-Opiskelija läpäisee virtuaaliluentoon liittyvän kysymyspatteriston ensimmäisellä yrittämällä
- Kirjatehtävä on hyvää kiitettävää. Kirjallisesta tuotoksesta ilmenee, että opiskelija on lukenut kirjan ja vastannut kysymyksiin pohtivalla otteella.
- Kirjallinen päätöstehtävä on kiitettävää tasoa. Tuotoksessa esitellään oireet, ennaltaehkäisytavat ja ohjeet, sekä ohjeistetaan oireiden puheeksi ottamiseen. Tuotoksessa on konkreettisia ohjeita ja esimerkkejä, joista ilmenee, että ne on suunniteltu työyhteisön käyttöön. Tuotos on visuaalisesti harkittu.
Learning materials
E-kirja: Heimo, S & Sailola, T. 2014. Tasapainoa! Syömishäiriöiden ennaltaehkäisy. Lounais-Suomen – SYLI ry. http://www.tasapainoa.fi/images/tasapainoa-kirja/tasapainoa_kirja.pdf
Muilta osin oppimateriaalit sisältyvät toteutukseen linkkeinä kirjallisiin aineistoihin ja videoihin.