Tarinankerronta visuaalisen viestinnän muotoilussaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: MAR014AS3A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
• Perehtyy tavoitteelliseen ja tarinallisuutta hyödyntävään visuaaliseen viestintään
• Osaa käyttää monipuolisesti muotoilussa käytettäviä visualisointimenetelmiä
• Osaa valita eri tilanteisiin sopivien esittämismenetelmien välillä ja käyttää tarinallisuutta strategisesti.
• Osaa luoda merkitykisä ja ratkaista viestinnällisiä haasteita visuaalisilla keinoilla.
• Osaa visualisoida tietoa ja muokata informaatiota ymmärrettävään ja mieleenpainuvaan muotoon.
Opintojakso kannustaa kriittiseen ja normikriittiseen ajatteluun sekä uteliaaseen suhtautumiseen ympäröivään maailmaan. Opintojakso kehittää opiskelijan ongelmanratkaisukykyä ja antaa valmiuksia visuaalisti kanavoitujen sanomien tulkitsemiseen ja analysoimiseen. Opiskelija oppii hyödyntämään graafisen muotoilun ilmaisukeinoja ja luomaan laadukasta sisältöä yhteneväisen brändikokemuksen rakentamiseen.
Sisältö
• luova suunnittelu ja luovan prosessin vaiheet
• visuaalinen tarinankerronta
• tavoitteellinen ja tarinallisuutta hyödyntävä visuaalinen viestintä
• visualisoinnin menetelmät graafisessa suunnittelussa
• analyyttinen ja strateginen visuaalinen muotoilu
• tiedon esittäminen ja visualisointi
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lähtötaso opintojaksolle on Haaga-Helian avainosaamiset ja tradenomitutkinnon avainosaamiset. Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut opintojaksot Strateginen brändin rakentaminen ja Markkinointiviestinnän suunnittelu sekä Graafinen suunnittelu ja työkalut tai hänellä on näiden sisältöjä vastaava osaaminen.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuoto Contact Blended, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Tehtävänäsi on suunnitella ja toteuttaa normia rikkova mainoskampanja suomalaiselle yritykselle. Taustoita toteutustasi tarkastelemalla lähteiden avulla normikriikkiä ja -luovuutta. Käytän apuna luovan alan ohjelmia esim. Adoben . Valmistaudu esittelemään tuotoksesi niissä ohjelmissa, joita olet käyttänyt tehtävässäsi.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija
• Tuntee visuaalisen viestinnän käsitteet ja prosessin.
• Ymmärtää graafisen muotoilun perusteet.
• Tuntee visuaalisen viestinnän tarinatyypit.
• Osaa suunnitella ja toteuttaa yksinkertaista visuaalista viestintää.
• Hallitsee joitakin tiedon visualisoinnin menetelmiä.
• Työskentelee ohjatusti ja osallistuu ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija
• Osaa ratkaista viestinnällisiä haasteita tarinallisuutta hyödyntäen.
• Hallitsee graafisen muotoilun ilmaisukeinoja ja osaa käyttää graafisen suunnittelun ohjelmia.
• Osaa tulkita kuvien viestinällisiä ulottuvuuksia ja käyttää niitä osana tarinallisuutta.
• Osaa luoda merkityksiä graafisilla keinoilla.
• Osaa visualisoida tietoa ja muokata informaatiota helposti ymmärrettävään ja kiinnostavaan muotoon.
• Osaa esittää ideoitaan vakuuttavasti tarinallisuutta hyödyntäen.
• Työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti osana opiskelijatiimiä.
• Omaa hyvät yhteistyötaidot sekä kyvyn arvioida rakentavasti sekä omia ja muiden töitä.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija
• Omaa erinomaiset kriittisen ajattelun taidot, osaa analysoida sisältöjä ja ratkaista monimutkaisia viestinnällisiä haasteita tarinallisuutta hyödyntäen.
• Hallitsee monipuolisesti graafiseen muotoiluun tarvittavia ohjelmia
• Osaa suunnitella ja toteuttaa luovia, innovatiivisia ja tavoitteenmukaisia sisältöjä.
• Osaa tulkita kuvien viestinällisiä ulottuvuuksia ja luoda juonellisesti tai temaattisesti kiinnostavia tarinoita niiden avulla.
• Osaa visualisoida tietoa ja muokata informaatiota ymmärrettävään ja mieleenpainuvaan muotoon.
• Osaa esitellä ideoitaan vakuuttavasti, vivahteikkaasti ja mieleenpainuvasti.
• Toimii itseohjautuvasti ja yrittäjämäisesti luovan suunnitteluprosessin kaikissa vaiheissa ja osoittaa positiivista asennetta.
• Työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti osana opiskelijatiimiä
• Omaa hyvät yhteistyötaidot sekä kyvyn arvioida rakentavasti sekä omia ja muiden töitä.
Oppimateriaalit
Opettajien tuottama materiaali
Suositeltava kirjallisuus
Rodriguez, M. (2020). Brand storytelling: Put customers at the heart of your brand story. Kogan Page.
Lazauskas, J. & Snow, S. (2018). The storytelling edge: How to transform your business, stop screaming into the void, and make people love you. John Wiley & Sons, Inc. E-kirja.
Ledin, P. & Machin, D. (2018). Doing visual analysis. From theory to practice. Sage.
Lerman, D., Morais, R. J. & Luna, D. (2018). The language of branding: Theory, strategies and tactics. Routledge.
Noble, I. & Bestley, R. (2018). Visual Research. An introduction to research methods in graphic design. 3rd edition. Bloomsbury.
Bergström, B. (2017). Effektiv visuell kommunikation. Carlssons.
Simonse, L. (2017). Design Road mapping. Bispublishers.
Hancock, J. H. (2016). Brand / Story. Cases and explorations in fashion branding. Bloomsbery.
Morgan, T. (2016). Visual Merchandising. Window and in-store display for retail. Third edition. Laurence King Publishing.
Takala-Schreib, V. (2016). Visuaalinen kuluttaminen. Katseita, makuja ja muotokieliä. Aalto arts books.
Marion, J. S. & Crowder, W. C. (2013). Visual research. A concise introduction to thinking visually. Bloomsbury.
Clegg, B. & Birch P. (2007). Instant Creativity. Simple Techniques to Ignite Innovation & Problem Solving. Kogan Page.
Rauhala, M. & Vikström, T. (2014). Storytelling työkaluna. Vaikuta tarinoilla bisneksessä. Tallentum. E-kirja.