Mainos- ja julkaisugrafiikan suunnitteluLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: MAR013AS3A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
• osaa suunnitella ja toteuttaa julkaisugrafiikkaa sähköiseen ja painettuun mediaan
• hallitsee mainosten ulkoasun suunnittelun
• harjaantuu visuaalisen yritysviestinnän ja informaatiografiikan toteuttamiseen
• osaa soveltaa työsään kuvailmaisun, graafisen suunnittelun ja typografian periaatteita
• osaa analysoida kuvia ja tehdä kontekstiin sopivia kuvavalintoja
• hallitsee väriopin ja värimäärittelyn periaatteita ja osaa hyödyntää näitä työssään
• osaa tilaajalähtöisesti suunnitella ja toteuttaa julkaisu-, tulostus- tai painokelpoista aineistoa
Sisältö
• julkaisugrafiikan suunnittelu ja taittotyöskentely
• mainosten visuaalinen suunnittelu
• graafisen suunnittelun periaatteet, sommittelu, typografia, värisuunnittelu
• kuvailmaisu
• tiedon visualisointi
• Adobe Indesign ja Photoshop
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lähtötaso opintojaksolle on Haaga-Helian avainosaamiset ja tradenomitutkinnon avainosaamiset. Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot Contact, Online, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttötehtävänäsi on suunnitella ja toteuttaa kansi, aukeama ja mainos fiktiiviselle ympäristö- ja vastuullisuusteemoja käsittelevä aikakauslehdelle. Perustele työsi valintoja tietoperustan (aiheeseen liittyvien lähteiden esim. kirjallisuuden, artikkeleiden) avulla.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
• tuntee julkaisugrafiikan ja mainosten graafisen suunnittelun perusprosessit, menetelmät ja tekniikat
• kykenee auttavasti soveltamaan graafisen suunnittelun perusperiaatteita
• hahmottaa kohderyhmän ja toimeksiantajan tarpeet ja niiden vaikutuksen suunnitteluprosessiin
• osaa ohjatusti käyttää Adobe ohjelmia
• osaa ratkaista yksinkertaisia viestinnällisiä haasteita visuaalisilla menetelmillä
Arviointikriteerit - arvosana 3
• tuntee hyvin julkaisugrafiikan ja mainosten graafisen suunnittelun perusprosessit, menetelmät ja tekniikat
• osaa hyvin soveltaa graafisen suunnittelun perusperiaatteita
• ymmärtää kohderyhmän ja toimeksiantajan tarpeet ja osaa huomioida niitä suunnittelussa
• osaa hyvin käyttää Adoben graafisen suunnittelun ohjelmia ja opiskelee niitä jokseenkin itseohjautuvasti
• osaa onnistuneesti ratkaista viestinnällisiä haasteita visuaalisilla menetelmillä
Arviointikriteerit - arvosana 5
• hallistee erinomaisesti julkaisugrafiikan ja mainosten graafisen suunnittelun perusprosessit, menetelmät ja tekniikat
• soveltaa luovasti graafisen suunnittelun perusperiaatteita
• osaa suunnitella kohderyhmän ja toimeksiantajan tarpeita vastaavia graafisia ratkaisuja
• opiskelee Adoben graafisen suunnittelun ohjelmia itseohjautuvasti ja osaa käyttää niitä monipuolisesti
• osaa luovasti ja innovatiivisesti ratkaista viestinnällisiä haasteita visuaalisilla menetelmillä
Oppimateriaalit
Luokassa luentoja ja keskusteluja. Video-opetusohjelmat. Kirjallinen materiaali.