Coping Under Pressure - How to Enhance Athlete PerformanceLaajuus (5 cr)

Course unit code: SPO003AS4A

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

1. Opiskelija pystyy kuvaamaan käsitteinä tietoisen läsnäolon kokonaisuuden sekä taitavan suorituksen hajoamiseen vaikuttavat tekijät.
2. Opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen kirjallisuutta sekä koostaa kirjallisuudesta yhteenvedon.
3. Opiskelija soveltaa tietoa käytäntöön organisoiden käytännön toimintoja.
4. Opiskelija arvioi ja analysoi käytännön prosesseja kurssin aihealueen teemojen puitteissa.

Contents

Suorituskyvyn edistäminen:
· Tietoinen läsnäolo.
· Psyykkiset taidot osana taidon oppimista ja taitavaa suoritusta.
· Itsesäätely ja psyykkinen joustavuus osana taitavaa suoritusta.
· Motivaatio osana taitavaa suoritusta.
· Taitavan suorituksen hajoaminen.

Starting level and linkage with other courses

Opiskelijan ei ole tarvinnut suorittaa aiempia opintoja osallistuakseen opintojaksolle.

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Luentoesityksiin tutustuminen JA
b. Luentoesitysten kuunteleminen JA
c. Kurssikirjallisuuteen tutustuminen JA
d. Muuhun vaihtoehtoiseen kirjallisuuteen tutustuminen SEKÄ
e. Oppimistehtävien suorittaminen

Opintojaksoon sisältyy pakollisena oppimistehtävien suorittaminen. Yhteensä oppimistehtäviä on neljä (4) kappaletta. Oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Muut tehtävät arvioidaan asteikolla 1-5.

Assessment criteria - grade 1

Opiskelija osaa kuvata aihealueen teemat, mutta tarvitsee harjoitusta teemojen ymmärtämiseen liittyvissä asioissa.

Assessment criteria - grade 3

Opiskelija osoittaa, että ymmärtää aihealueen kokonaisuuden. Ymmärryksen pohjalta opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen teemoja.

Assessment criteria - grade 5

Opiskelija suunnittelee ja organisoi käytännön prosesseja sekä arvioi ja analysoi prosessien toteutusta. Opiskelija esittää kehitysehdotuksia arvioinnin ja analysoinnin pohjalta.

Learning materials

- Henriksen, K., Hansen, J., & Larsen, C. (2020). Mindfulness and Acceptance in Sport. New York: Taylor & Francis.
- Arajärvi, P., & Thesleff, P. (2021). Suorituskyvyn psykologia: Tieto- ja taitokirja korkeaa suorituskykyä ja hyvinvointia rakentaville. Vk- Kustannus: Keuruu.

Lisämateriaali, urheilupsykologia:
- Weinberg, R., & Gould, D. (2019). Foundation of Sport and Exercise Psychology (7th ed.). Champaign: Human Kinetics. Myös painokset viisi ja kuusi käyvät.
- Tenenbaum, G., & Eklund, R. (2007). Why do athletes choke? In (Eds.) Tenenbaum, G., & Eklund, R. Handbook of Sport Psychology (3rd ed.) (pp. 425-444). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
- Horn, S., T., & Smith, L., A. (2019). Advances in Sport and Exercise Psychology (4th ed.). Champaign: Human Kinetics.

Lisämateriaali, taidon kehittyminen ja taitavan suorituksen rakentuminen:
- Lee, T., & Schmidt, R. (2018). Motor Learning and Performance (6th ed.). Champaign: Human Kinetics.
- Chow., J., Y., Davids, K., Button, C., & Renshaw., I. (2016) Nonlinear Pedagogy in Skill Acquisition: An Introduction. New York: Routledge

Further information

Kurssilla opiskelija voi suorittaa kurssitehtäviä oman toimintaympäristönsä lähtökohdista sekä toimintaympäristön kehittämiseksi.
Kurssin aiheet sekä kurssilla läpikäydyt teoria, mallit ja niiden käytännön sovellukset ovat johdettu kansainvälisestä urheilupsykologian kirjallisuudesta.
Oppiminen tapahtuu Moodlessa omaan tahtiin.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Kurssin arvosana muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvosta. Kurssin hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksytysti palauttamista (vähintään arvosana 1).

Go back to top of page