Tulosta matkailuyritykselle tiedolla johtaen (3op)

Opintojakson tunnus: TOU8HA010

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää kattavasti yrityksen liiketoiminnan tulokseen vaikuttavat tekijät, kuten hinnoittelu, kapasiteetti, kysyntä ja kustannukset
- ymmärtää liiketoiminnan avainluvut ja osaa analysoida niitä
- osaa hyödyntää avainlukuja ja eri lähteistä saatavaa tietoa päätöksenteosta
- osaa kehittää ja johtaa matkailuyrityksen liiketoimintaa hyödyntäen monipuolisesti BI- järjestelmiä ja analytiikkaa
- osaa tehdä strategisia ja operatiivisia valintoja ja päätöksiä yrityksen kokonaisliiketoimintaa analysoiden
- osaa oman sektorinsa liiketoiminnassa hyödyntää eri tietokanavia ja tietolähteitä

Sisältö

- Matkailualan tulokseen vaikuttavat tekijät
- Strategisen ja taktisen tuottojohtamisen (revenue management) perusteet
- Asiakaslähtöinen hinnoittelu ja lisämyynnin keinot
- Tuloksen analysointi ja optimointi toimenpiteiden suunnittelussa
- Tuloksen optimoinnin digitalisointi
- Liiketoiminnan kestävä menestys ja toimenpiteiden vaikutuksen mittaaminen

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

1. Virtuaaliopiskelu, ryhmäkeskustelut ja oppimistehtävät 81 h
2. Lähiopetus ja oppimistehtävät 81 h
3. Mahdollinen AHOTointi ja sen hyödyntäminen opintojaksolla sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa

Oppimateriaalit

Materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija osaa määritellä tiedolla johdetun liiketoiminnan johtamisen käsitteet ja osaa luetella niiden sisältöjä ja ominaispiirteitä omalla sektorillaan. Tuntee matkailuyrityksen hinnoittelun erilaisia menetelmiä ja ymmärtää matkailutuotteiden ansaintalogiikan. Ymmärtää markkinaosuuden merkityksen.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija osaa soveltaa tietolähteitä liiketoiminnan kehittämisessä. Hän tunnistaa alan hinnoittelun kannalta tärkeimmät toimintatavat ja tietolähteet. Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoiminnan johtamista tukevan järjestelmäarkkitehtuurin ja tunnistaa tiedolla johtamisen strategian oleelliset elementit. Ymmärtää markkinaosuuden merkityksen ja tunnistaa tulokseen vaikuttaneet tiedot ja toimenpiteet.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija osaa arvioida matkailuyrityksen tiedolla johtamista analyyttisesti sekä esittää kehittämisehdotuksia. Hän osaa arvioida liiketoiminnan toimintaympäristöä, kumppanuuksia ja verkostoja sekä kehittää uusia liiketoimintamahdollisuuksia niiden kannattavuutta arvioiden. Ymmärtää ja osaa analysoida markkinosuuden merkityksen sekä esittää kehittämisehdotuksia tietoon markkinaosuuden ja tuloksen kehittämiseksi.

Siirry alkuun