Tehokas ja dataohjattu ravintolan markkinointi (3op)
Opintojakson tunnus: TOU8HA008
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaa opiskelija osaa:
- määritellä markkinoinnin ja myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin tyypillisimpiä digitaalisia ratkaisuja ja niiden käyttötarkoituksen
- kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen merkityksen organisaatiolle
- kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
- rakentaa asiakkuuksia myynnin ja markkinoinnin keinoin eettisesti ja kestävän kehityksen huomioiden
- ymmärtää tiedon merkityksen yrityksen strategisen myynnin ja markkinoinnin toimintasuunnitelman luomisessa ja seurannassa
Sisältö
- Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet ja prosessit
- Markkinoinnin kilpailukeinot 7P ja brändi
- Asiakaslähtöisyys ja asiakaspolkujen ymmärtäminen
- Henkilökohtainen myyntityö ja tavoitteellinen myyntikeskustelu
- Myynnin ja markkinoinnin digitaalisuus ja asiakaskohtaamisten tietolähteet
- Kannattavien asiakkuuksien rakentaminen myynnin ja markkinoinnin tietoa hyödyntäen
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
1. Virtuaaliopiskelu, ryhmäkeskustelut ja oppimistehtävät 81 h
2. Lähiopetus ja oppimistehtävät 81 h
3. Mahdollinen AHOTointi ja sen hyödyntäminen opintojaksolla sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa
Oppimateriaalit
Materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
Arviointikriteerit - arvosana 1
- Tuntee markkinoinnin ja myynnin keskeiset osa-alueet
- Osaa listata myynnin/markkinoinnin matkailuyrityksen keskeiset jakelu- ja markkinointikanavat
- Ymmärtää asiakkuusprosesseja ja tietää mittareiden roolin asiakassuhteen hoidossa
Arviointikriteerit - arvosana 3
Edellisten lisäksi:
- Osaa suunnitella matkailuyrityksen jakelua ja markkinointia
- Osaa suunnitella myynnin/markkinoinnin esimiehen ja johdon keskeisiä tehtäviä yrityksen ja jakelukanavien tietoja hyödyntäen
- Osaa analysoida jakelun ja markkinoinnin panos-tuotos- suhdetta
- Ymmärtää tavoitteellisuuden ja seurannan merkityksen yrityksen markkinoinnissa
Arviointikriteerit - arvosana 5
Edellisten lisäksi:
- Osaa luoda yrityksen liiketoimintastrategiaa tukevan jakelu/markkinointisuunnitelman
- Osaa hyödyntää monipuolisia tietolähteitä asiakastietoa jakelu/markkinointisuunnitelman suunnittelussa
- Osaa suunnitella yrityksen dataohjautuvaa markkinointia ja sitä tukevat toiminnot