Efficient and Data-driven Sales and Marketing in Restaurants (3cr)
Course unit code: TOU8HA008
General information
- ECTS credits
- 3 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
Opintojakson suoritettuaa opiskelija osaa:
- määritellä markkinoinnin ja myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin tyypillisimpiä digitaalisia ratkaisuja ja niiden käyttötarkoituksen
- kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen merkityksen organisaatiolle
- kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
- rakentaa asiakkuuksia myynnin ja markkinoinnin keinoin eettisesti ja kestävän kehityksen huomioiden
- ymmärtää tiedon merkityksen yrityksen strategisen myynnin ja markkinoinnin toimintasuunnitelman luomisessa ja seurannassa
Contents
- Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet ja prosessit
- Markkinoinnin kilpailukeinot 7P ja brändi
- Asiakaslähtöisyys ja asiakaspolkujen ymmärtäminen
- Henkilökohtainen myyntityö ja tavoitteellinen myyntikeskustelu
- Myynnin ja markkinoinnin digitaalisuus ja asiakaskohtaamisten tietolähteet
- Kannattavien asiakkuuksien rakentaminen myynnin ja markkinoinnin tietoa hyödyntäen
Implementation methods, demonstration and Work&Study
1. Virtuaaliopiskelu, ryhmäkeskustelut ja oppimistehtävät 81 h
2. Lähiopetus ja oppimistehtävät 81 h
3. Mahdollinen AHOTointi ja sen hyödyntäminen opintojaksolla sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa
Learning materials
Materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Starting level and linkage with other courses
Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
Assessment criteria - grade 1
- Tuntee markkinoinnin ja myynnin keskeiset osa-alueet
- Osaa listata myynnin/markkinoinnin matkailuyrityksen keskeiset jakelu- ja markkinointikanavat
- Ymmärtää asiakkuusprosesseja ja tietää mittareiden roolin asiakassuhteen hoidossa
Assessment criteria - grade 3
Edellisten lisäksi:
- Osaa suunnitella matkailuyrityksen jakelua ja markkinointia
- Osaa suunnitella myynnin/markkinoinnin esimiehen ja johdon keskeisiä tehtäviä yrityksen ja jakelukanavien tietoja hyödyntäen
- Osaa analysoida jakelun ja markkinoinnin panos-tuotos- suhdetta
- Ymmärtää tavoitteellisuuden ja seurannan merkityksen yrityksen markkinoinnissa
Assessment criteria - grade 5
Edellisten lisäksi:
- Osaa luoda yrityksen liiketoimintastrategiaa tukevan jakelu/markkinointisuunnitelman
- Osaa hyödyntää monipuolisia tietolähteitä asiakastietoa jakelu/markkinointisuunnitelman suunnittelussa
- Osaa suunnitella yrityksen dataohjautuvaa markkinointia ja sitä tukevat toiminnot