Tehokas ja dataohjattu ravintolan markkinointi (3op)

Opintojakson tunnus: TOU8HA008

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaa opiskelija osaa:
- määritellä markkinoinnin ja myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin tyypillisimpiä digitaalisia ratkaisuja ja niiden käyttötarkoituksen
- kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen merkityksen organisaatiolle
- kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
- rakentaa asiakkuuksia myynnin ja markkinoinnin keinoin eettisesti ja kestävän kehityksen huomioiden
- ymmärtää tiedon merkityksen yrityksen strategisen myynnin ja markkinoinnin toimintasuunnitelman luomisessa ja seurannassa

Sisältö

- Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet ja prosessit
- Markkinoinnin kilpailukeinot 7P ja brändi
- Asiakaslähtöisyys ja asiakaspolkujen ymmärtäminen
- Henkilökohtainen myyntityö ja tavoitteellinen myyntikeskustelu
- Myynnin ja markkinoinnin digitaalisuus ja asiakaskohtaamisten tietolähteet
- Kannattavien asiakkuuksien rakentaminen myynnin ja markkinoinnin tietoa hyödyntäen

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

1. Virtuaaliopiskelu, ryhmäkeskustelut ja oppimistehtävät 81 h
2. Lähiopetus ja oppimistehtävät 81 h
3. Mahdollinen AHOTointi ja sen hyödyntäminen opintojaksolla sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa

Oppimateriaalit

Materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.

Arviointikriteerit - arvosana 1

- Tuntee markkinoinnin ja myynnin keskeiset osa-alueet
- Osaa listata myynnin/markkinoinnin matkailuyrityksen keskeiset jakelu- ja markkinointikanavat
- Ymmärtää asiakkuusprosesseja ja tietää mittareiden roolin asiakassuhteen hoidossa

Arviointikriteerit - arvosana 3

Edellisten lisäksi:
- Osaa suunnitella matkailuyrityksen jakelua ja markkinointia
- Osaa suunnitella myynnin/markkinoinnin esimiehen ja johdon keskeisiä tehtäviä yrityksen ja jakelukanavien tietoja hyödyntäen
- Osaa analysoida jakelun ja markkinoinnin panos-tuotos- suhdetta
- Ymmärtää tavoitteellisuuden ja seurannan merkityksen yrityksen markkinoinnissa

Arviointikriteerit - arvosana 5

Edellisten lisäksi:
- Osaa luoda yrityksen liiketoimintastrategiaa tukevan jakelu/markkinointisuunnitelman
- Osaa hyödyntää monipuolisia tietolähteitä asiakastietoa jakelu/markkinointisuunnitelman suunnittelussa
- Osaa suunnitella yrityksen dataohjautuvaa markkinointia ja sitä tukevat toiminnot

Siirry alkuun