Tehokasta markkinointia ja myyntiä matkailussa (3op)

Opintojakson tunnus: TOU8HA007

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakon suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä markkinoinnin ja myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin tyypillisimpiä digitaalisia ratkaisuja ja niiden käyttötarkoituksen
- kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen merkityksen organisaatiolle
- kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
- rakentaa asiakkuuksia myynnin ja markkinoinnin keinoin eettisesti ja kestävän kehityksen huomioiden
- ymmärtää tiedon merkityksen yrityksen strategisen myynnin ja markkinoinnin toimintasuunnitelman luomisessa ja seurannassa

Sisältö

- Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet ja prosessit
- Markkinoinnin kilpailukeinot 7P ja brändi
- Asiakaslähtöisyys ja asiakaspolkujen ymmärtäminen
- Henkilökohtainen myyntityö ja tavoitteellinen myyntikeskustelu
- Myynnin ja markkinoinnin digitaalisuus ja asiakaskohtaamisten tietolähteet
- Kannattavien asiakkuuksien rakentaminen myynnin ja markkinoinnin tietoa hyödyntäen

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

1. Virtuaaliopiskelu, ryhmäkeskustelut ja oppimistehtävät 81 h
2. Lähiopetus ja oppimistehtävät 81h
3. Mahdollinen AHOTointi ja sen hyödyntäminen opintojaksolla sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa

Oppimateriaalit

Materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.

Arviointikriteerit - arvosana 1

- Tuntee markkinoinnin ja myynnin keskeiset osa-alueet
- Osaa listata myynnin/markkinoinnin matkailuyrityksen keskeiset jakelu- ja markkinointikanavat
- Ymmärtää asiakkuusprosesseja ja tietää mittareiden roolin asiakassuhteen hoidossa

Arviointikriteerit - arvosana 3

Edellisten lisäksi:
- Osaa suunnitella matkailuyrityksen jakelua ja markkinointia
- Osaa suunnitella myynnin/markkinoinnin esimiehen ja johdon keskeisiä tehtäviä yrityksen ja jakelukanavien tietoja hyödyntäen
- Osaa analysoida jakelun ja markkinoinnin panos-tuotos- suhdetta
- Ymmärtää tavoitteellisuuden ja seurannan merkityksen yrityksen markkinoinnissa

Arviointikriteerit - arvosana 5

Edellisten lisäksi:
- Osaa luoda yrityksen liiketoimintastrategiaa tukevan jakelu/markkinointisuunnitelman
- Osaa hyödyntää monipuolisia tietolähteitä asiakastietoa jakelu/markkinointisuunnitelman suunnittelussa
- Osaa suunnitella yrityksen dataohjautuvaa markkinointia ja sitä tukevat toiminnot

Siirry alkuun