Knowledge Management in Understanding Market Environment in Tourism (3cr)
Course unit code: TOU8HA004
General information
- ECTS credits
- 3 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tuntee toimintaympäristöä ja muutoksia kuvaavia tietolähteitä
• osaa analysoida toimintaympäristön muutoksia ja kilpailijoita
• ymmärtää matkailtoimialan sektorien erityispiirteitä ja hallitsee oman sektorinsa avaintunnuslukujen keräämisen, analysoinnin ja hyödyntämisen
• tuntee tärkeimmät matkailualan toimintaympäristöä kuvaavat tietolähteet
• pystyy arvioimaan kysynnän, tarjonnan ja yritystoiminnan vaikutusten seurannan merkitykset
• ymmärtää henkilöstön osallistamisen merkityksen yrityksen tiedolla johtamisessa
• ymmärtää markkinaosuuden merkityksen osana kilpailukyvyn mittaamista
Contents
• Hotelli-, ravintola- ja matkailualan toimintaympäristön analyysit
• Hyvän toimintaympäristön hallinnan vaikutukset yrityksen menestykseen
• Tilastojen ja tietolähteiden hyödyntäminen, mm. Tilastokeskus, Finavia, Traficom, Valvira, Visitory, Benchmarking Alliance, Mara, TEM, Visit Finland
• Tietojen ja tietolähteiden yhdistäminen ja analysointi
• Matkailun muutokset ja vaikutukset
Implementation methods, demonstration and Work&Study
1. Virtuaaliopiskelu, ryhmäkeskustelut ja oppimistehtävät 81 h
2. Mahdollinen AHOTointi ja sen hyödyntäminen opintojaksolla sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa
Learning materials
Materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Starting level and linkage with other courses
Johdanto tiedolla johtamiseen -opintojakso tai vastaavat tiedot
Assessment criteria - grade 1
Opiskelija tietää matkailuyrityksen toimintaympäristön keskeisimmät osa-alueet ja tietää tärkeimmät tietolähteet. Opiskelija tunnistaa tiedolla johtamisen, toimintaympäristön ja markkinaosuuden analysoinnin merkityksen liiketoiminnan menestyksen mahdollistajana ja osaa tiedon analysoinnin perusteita.
Assessment criteria - grade 3
Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää erilaisia tietolähteitä toimintaympäristön mahdollisuuksien ja muutosten hahmottamiseen. Opiskelija osaa etsiä ja soveltaa toimintaympäristöön liittyviä tietoja. Opiskelija osaa kuvata ja arvioida liiketoimintaa ja johtamista erilaisissa toimintaympäristöissä ja tunnistaa yrityksen kilpailukykyyn ja markkinaosuuteen vaikuttavat tiedot.
Assessment criteria - grade 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella, kehitää ja arvioia liiketoimitamalleja, markkinaosuuteen vaikuttvia tekijöitä sekä opertiivista toimintaa muuttuvassa toimintaympäristössä. Opiskelija osaa osallistaa henkilöstöä ja muita sidosryhmiä toimintaympäristön analyointiin sekä yrityksen tiedontarpeiden määrittelyyn että tiedolla johtamisen kehittämiseen.