Sustainability Communication in Travel and Tourism BusinessLaajuus (5 cr)

Course unit code: TOU010AS3A

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija
- hallitsee matkailuyrityksen vastuullisuusviestinnän perusteet
- ymmärtää vastuullisuusviestinnän merkityksen ja keskeiset toimintamuodot
- osaa suunnitella vastuullisuusviestintää ja seurata se toteutumista
- pystyy viestimään organisaation vastuullisuudesta eri sidosryhmille tarkoituksenmukaisissa kanavissa
- ymmärtää vastuullisuusviestinnän roolin organisaation strategisena työkaluna
- osaa analysoida ja kehittää organisaation vastuullisuusviestintää.

Contents

1. matkailuyrityksen vastuullisuusviestinnän lähtökohdat, suunnittelu ja haasteet
2. vastuullinen ja osallistava sidosryhmäviestintä (asiakkaat, työntekijät ja kumppanit)
3. vastuullisuusviestintä osana markkinointiviestintää
4. yritysvastuuraportointi

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Monimuoto eli Blended: 5 lähikertaa kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti ja itsenäinen opiskelu lähitapaamisten välillä.

Assessment criteria - grade 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Osaa määritellä vastuullisuusviestinnän käsitteet ja vastuullisuusviestinnän suunnittelun perusteet. Ymmärtää vastullisuusviestinnän merkityksen ja haasteet. Tunnistaa vaikuttavan vastuullisuusviestinnän erityispiirteet eri sidosryhmille soveltuvissa kanavissa. Nimeää yritysvastuuraportoinnin käytänteitä.

Assessment criteria - grade 3

Hallitsee vastuullisuusviestinnän perusteet ja osaa suunnitella vastuullisuusviestintää ottaen huomioon sidosryhmien erityispiirteet ja soveltuvat kanavat. Löytää keinoja vastuullisuusviestinnän haasteisiin ja käyttää vastuullisuusviestintää kilpailukeinona. Soveltaa yritysvastuuraportoinnin käytänteitä.

Assessment criteria - grade 5

Osaa johtaa vastuullisuusviestintää ottaen huomioon eri sidosryhmien erityspiirteet ja soveltuvat kanavat. Osaa rakentaa vuorovaikutteista vastuullisuusviestintää analysoiden toimintaympäristön haasteita. Osaa perustella vastuullisuusviestinnän merkityksen strategisena työkaluna. Kehittää yritysvastuuraportoinnin käytänteitä.

Learning materials

1. Oppimisalustan materiaalit
2. Soveltuvin osin:
- Eräranta, K. & Penttilä, V. 2021. Vastuullinen viestintä. ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry.
- Nylund, A. 2018. Vinkkejä vastuullisuusviestintään: käsikirja matkailuyrittäjille markkinoinnin ja viestinnän tueksi. Business Finland.

Go back to top of page