Strateginen johtaminen matkailuyrityksessäLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: TOU003AS3A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaa toteuttaa matkailuyrityksen strategiatyötä vastuullisesti. Osaa soveltaa strategisen suunnittelun työkaluja matkailuyrityksen kehittämisessä. Osaa tunnistaa asiakkuuksia sekä asiakkuuksien johtamisen elementtejä. Osaa tunnistaa muutos- ja kehittämisprosessiin liittyvät mahdollisuudet ja haasteet sekä arvioida sen toteuttamiskelpoisuuden ja kannattavuuden.
Sisältö
* Matkailuliiketoiminnan toimintaympäristön analysointi ja trendit
* Asiakasryhmien ja asiakkuuksien tunnistiminen matkailuyrityksessä
* Asiakastiedon hyödyntäminen matkailualan strategisessa johtamisessa
* Investoinnit ja kannattava liiketoiminta matkailuyrityksessä
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija hahmottaa hotelli-, ravintola- ja matkailualan toimintaympäristön erityispiirteet. Osaa nimetä asiakasryhmiä ja tunnistaa asiakkuuksien merkityksen.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Osaa soveltaa keskeisiä strategiamenetelmiä matkailuliiketoiminnassa.Tunnistaamatkailuyrityksen toimintaympäristön trendejä ja muutoksia. Osaa analysoida asiakasryhmiä ja niiden merkitystä osana strategiatyötä ja matkailuyrityksen liiketoimintaa. Osaa soveltaa joitakin investointi- ja kannattavuuslaskennan menetelmiä.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa analysoida yrityksen toimintaympäristöä, asiakkuuksia sekä arvioida tehtyjä valintoja. Opiskelija osaa tehdä kehitysehdotuksia matkailuyrityksen strategioihin ja niiden toteuttamiseen. Osaa tehdä investointi- ja kannattavuuslaskelmia sekä arvioida niitä.