Webshop as Businessmodel (5cr)

Course unit code: SER004AS3A

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Intro

Verkkokauppa on osa digitaalista kaupankäyntiä. Sen suunnittelussa korostuu liiketoiminnallinen näkökulma, mikä tarkoittaa riittävää kysyntäpotentiaalin kartoittamista sekä ymmärrystä markkinoista. Teknologisesti verkkokauppa on rakennettavissa useilla vaihtoehtoisilla työkaluilla. Kehittyneet AI-ratkaisut ovat nopeuttaneet verkkokaupan teknistä toteutusta. Nykyaikaisilla työvälineillä lähes jokaisella yrityksellä on mahdollisuus hyödyntää myös globaaleja markkina-alueita.

Learning objectives

Opintojakso perehdyttää opiskelijan verkkokaupan rakentamiseen, päivittäiseen toimintaan sekä
markkinointiin. Opiskelija osaa rakentaa verkkokaupan asiakas- ja markkinaymmärrykseen perustuen. Oppimisessa painottuu verkkokaupan asiakas- ja markkinalähtöinen rakentaminen sekä verkkokaupan operatiiviset päätökset.

Contents

Verkkokauppa osana digitaalista kauppaa
Tuote- ja palveluverkkokaupan periaatteet
Markkina-aluevalinta ja kysyntäpotentiaalin määrittäminen
Kilpailijoiden ja markkinoiden analyysi
Verkkokaupan ohjelmistovaihtoehdot ja kaupan rakentaminen
Verkkokaupan ulkoasun ja tuotesivujen määrittäminen sekä AI-ratkaisut
Verkkokaupan tuotteiden hinnoittelu, maksutavat ja logistiset ratkaisut
Verkkokaupan globaali luonne

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Virtuaali-, online-, lähiopetustoteutus

Verkkokaupan rakentaminen projektityönä (70 %), projektia tukevat välitehtävät (30 %)

Learning materials

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Starting level and linkage with other courses

Opintojaksolla ei ole edeltävyysvaatimuksia.

Assessment criteria - grade 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

• tunnistaa joitain verkkokaupan osa-alueita
• osaa analysoida kysyntää ja kilpailua pintapuolisesti
• osaa verkkokaupan rakentamisen osa-alueet

Assessment criteria - grade 3

• tunnistaa hyvin verkkokaupan osa-alueita
• osaa analysoida verkkokaupan potentiaalista kysyntää ja markkinoita monipuolisesti muutamalla työkalulla
• tuntee AI:n mahdollisuuksia verkkokaupan operoinnissa ja rakentamisessa
• osaa rakentaa yksinkertaisen verkkokaupan
• tunnistaa verkkokaupan operatiivisia alueita

Assessment criteria - grade 5

• tuntee hyvin verkkokaupan mahdollisuudet liiketoiminnassa
• osaa analysoida hallitsee markkinoita ja kilpailutilannetta monipuolisia työkaluja hyödyntäen
• osaa rakentaa kokonaisvaltaisen verkkokaupan perustellulle markkina-alueelle hyödyntäen AI-työkaluja soveltuvin osin
• osaa tehdä perustellut valinnat verkkokaupan operatiivisista teemoista
• tuntee verkkokaupan globaalit mahdollisuudet

Further information

Opintojakso perehdyttää opiskelijan verkkokaupan perustamiseen, päivittäiseen toimintaan sekä markkinointiin. Oppimisessa painottuu verkkokaupan käytännön toteutus sekä asiakaslähtöinen toimitapa ja markkinointi.

Go back to top of page