Palvelumuotoilun projektiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SER002AS3A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osallistuu palvelumuotoilun projektityöhön, jossa sovelletaan palvelumuotoilun prosessia, työkaluja ja menetelmiä. Opintojakson aikana opiskelijat työstävät projektia liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta. Ratkaisun visualisointi ja arvolupauksen kiteyttäminen ovat keskeisiä projektin raportoinnissa.
Sisältö
• Projektityö palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen
• Liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen sidokset
• Projektiin sopivien palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen
• Ratkaisun visualisointi
• Arvolupaus
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Contact, Blended
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessia projektityössä
•tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia kerätyn asiakasymmärryksen pohjalta
•osaa valita perustellen joitain palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä
•tunnistaa asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
Arviointikriteerit - arvosana 3
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessimallia projektin tavoitteiden saavuttamiseksi
•tunnistaa palveluprosessin kehittämiskohteita sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
•tunnistaa ja perustelee ratkaisuja palvelun kehittämiseksi
•osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen
Arviointikriteerit - arvosana 5
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä projektityö huomioon ottaen
•osaa perustella ratkaisua liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta
•hyödyntää visualisoinnin menetelmiä ja työkaluja tarkoituksen mukaisesti
•ottaa vastuuta projektiryhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
Stickdorn, M. 2018. This Is Service Design Doing. O'Reilly Media, Inc.
Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali