Prototyypit ja tuotteistaminenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SER001AS3A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy palvelujen prototypoinnin keinoihin ja palvelun tuotteistamiseen. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa erilaisia palveluprototyyppejä sekä suorittaa asiakastestausta. Testausten perustella opiskelijat osaavat perustella tuotteistettavaksi valitut ratkaisut.
Sisältö
• Asiakaskokemus palveluliiketoiminnan lähtökohtana
• Prototypoinnin menetelmät ja prosessi
• Palvelun prototypoinnin työvälineet
• Palvelun visuaalisen ilmeen kehittäminen
• Palvelun tuotteistaminen ja arvolupaus
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Virtual, Contact, Blended
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•tunnistaa erilaisia prototypoinnin menetelmiä
•prototypoinnin rooli palvelukehityksessä
•tunnistaa tuotteistamisen käsitteen
Arviointikriteerit - arvosana 3
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•tietää kuinka palveluprototyyppejä rakennetaan
•osaa valita perustellen sopivan prototyyppimenetelmän
•osaa tuotteistaa palvelua
Arviointikriteerit - arvosana 5
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•osaa tuottaa asiakasymmärrykseen perustuen palveluprototyyppejä
•osaa tuotteistaa palvelua ja luoda arvolupauksen
•osaa validoida tuotetun palvelun prototyypin
Oppimateriaalit
Stickdorn, M. & Schneider J. (2010) This is Service Design Thinking: – Basics – Tools - Cases
Stickdorn, Marc, Hormess, M.E, Lawrence, A. & Jakob Schneider (2017) This Is Design Doing, e-book.
Koivisto M., Säynäjäkangas J., Forsberg S. (2019): Palvelumuotoilun bisneskirja - Sidottu, suomi.
Projektiin soveltuviin työkaluihin liittyvä kirjallisuus ja muut lähteet