Prototyypit ja tuotteistaminenLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SER001AS3A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy palvelujen prototypoinnin keinoihin ja palvelun tuotteistamiseen. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa erilaisia palveluprototyyppejä sekä suorittaa asiakastestausta. Testausten perustella opiskelijat osaavat perustella tuotteistettavaksi valitut ratkaisut.

Sisältö

• Asiakaskokemus palveluliiketoiminnan lähtökohtana
• Prototypoinnin menetelmät ja prosessi
• Palvelun prototypoinnin työvälineet
• Palvelun visuaalisen ilmeen kehittäminen
• Palvelun tuotteistaminen ja arvolupaus

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Virtual, Contact, Blended

Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

•tunnistaa erilaisia prototypoinnin menetelmiä
•prototypoinnin rooli palvelukehityksessä
•tunnistaa tuotteistamisen käsitteen

Arviointikriteerit - arvosana 3

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

•tietää kuinka palveluprototyyppejä rakennetaan
•osaa valita perustellen sopivan prototyyppimenetelmän
•osaa tuotteistaa palvelua

Arviointikriteerit - arvosana 5

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

•osaa tuottaa asiakasymmärrykseen perustuen palveluprototyyppejä
•osaa tuotteistaa palvelua ja luoda arvolupauksen
•osaa validoida tuotetun palvelun prototyypin

Oppimateriaalit

Stickdorn, M. & Schneider J. (2010) This is Service Design Thinking: – Basics – Tools - Cases
Stickdorn, Marc, Hormess, M.E, Lawrence, A. & Jakob Schneider (2017) This Is Design Doing, e-book.
Koivisto M., Säynäjäkangas J., Forsberg S. (2019): Palvelumuotoilun bisneskirja - Sidottu, suomi.
Projektiin soveltuviin työkaluihin liittyvä kirjallisuus ja muut lähteet

Siirry alkuun