Service Prototyping and ProductisationLaajuus (5 cr)
Course unit code: SER001AS3A
General information
- ECTS credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
Opiskelija perehtyy palvelujen prototypoinnin keinoihin ja palvelun tuotteistamiseen. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa erilaisia palveluprototyyppejä sekä suorittaa asiakastestausta. Testausten perustella opiskelijat osaavat perustella tuotteistettavaksi valitut ratkaisut.
Contents
• Asiakaskokemus palveluliiketoiminnan lähtökohtana
• Prototypoinnin menetelmät ja prosessi
• Palvelun prototypoinnin työvälineet
• Palvelun visuaalisen ilmeen kehittäminen
• Palvelun tuotteistaminen ja arvolupaus
Starting level and linkage with other courses
Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Virtual, Contact, Blended
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Assessment criteria - grade 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•tunnistaa erilaisia prototypoinnin menetelmiä
•prototypoinnin rooli palvelukehityksessä
•tunnistaa tuotteistamisen käsitteen
Assessment criteria - grade 3
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•tietää kuinka palveluprototyyppejä rakennetaan
•osaa valita perustellen sopivan prototyyppimenetelmän
•osaa tuotteistaa palvelua
Assessment criteria - grade 5
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•osaa tuottaa asiakasymmärrykseen perustuen palveluprototyyppejä
•osaa tuotteistaa palvelua ja luoda arvolupauksen
•osaa validoida tuotetun palvelun prototyypin
Learning materials
Stickdorn, M. & Schneider J. (2010) This is Service Design Thinking: – Basics – Tools - Cases
Stickdorn, Marc, Hormess, M.E, Lawrence, A. & Jakob Schneider (2017) This Is Design Doing, e-book.
Koivisto M., Säynäjäkangas J., Forsberg S. (2019): Palvelumuotoilun bisneskirja - Sidottu, suomi.
Projektiin soveltuviin työkaluihin liittyvä kirjallisuus ja muut lähteet