Big Data ja analytiikka viestinnässä (5op)

Opintojakson tunnus: DIG004AS3A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Intro

Dataa syntyy jokaisesta liiketoiminnan tapahtumasta: sekä ihmisten toiminnan että koneiden sensorien herättämänä. Big datalla tarkoitetaan näiden valtavien, järjestelemättömien ja jatkuvasti lisääntyvien tietomassojen keräämistä, säilyttämistä, jakamista, etsimistä, analysointia sekä esittämistä tilastotiedettä ja tietotekniikkaa hyväksikäyttäen. Kun maailma verkottuu ja yritysten toiminta digitalisoituu, data on yrityksille ja organisaatioille keskeinen raaka-aine ja polttoaine. Data auttaa paitsi ymmärtämään, myös ennustamaan liiketoiminnan kehitystä ja automatisoimaan prosesseja.

Osaamistavoitteet

Ymmärtää Big Datan merkitys ja mahdollisuudet liiketoiminnalle sekä sen hyödyntämiseen erityisesti viestinnän tukena. Tutustua big datan mahdollisuuksiin ja haasteisiin, erilaisiin analyysimenetelmiin, markkinoinnin automaatioon sekä digitaalisen viestinnän kanaviin ja alustoihin.

Sisältö

- Big Datan rooli viestinnässä
- Big Datan kerääminen ja varastointi
- Data-analytiikan perusteet
- Big Data ja sosiaalinen media
- Kohdentaminen ja personointi
- Big Data ja päätöksenteko viestinnässä
- Loppuraportti ja suositukset

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

VIR instructed.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Lisätietoja näyttö-Moodlesta: https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=38847§ion=11#tabs-tree-start

Oppimateriaalit

Moodlessa

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Ei edeltävyysehtoja. Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Asiantuntijapalvelut ja kielet suuntautumisessa.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen contact-, online- ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 %, arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

Opiskelija saavuttaa arvosanaan 1 tarvittavat pisteet tehtävistä.
Ymmärtää analytiikan ja big datan peruskäsitteet sekä osaa tunnistaa niiden hyötyjä ja riskejä.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija saavuttaa arvosanaan 3 tarvittavat pisteet tehtävistä.
Ymmärtää Big Datan ja analytiikan merkityksen ja mahdollisuudet liiketoiminnalle sekä sen hyödyntämisen erityisesti viestinnän tukena.
Osaa hyödyntää erilaisia analyysimenetelmiä eri kanavilla ja alustoilla sekä ymmärtää niiden roolin viestinnän suunnittelun ja sisällöntuotannon prosesseissa.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija saavuttaa arvosanaan 5 tarvittavat pisteet tehtävistä.
Arvosanan 3 edellyttämän osaamisen lisäksi osaa soveltaa oppimaansa valituille toimialoille ja tehtäviin, reflektoida ja yhdistellä kurssin teemoja sekä osoittaa erinomaista sitoutumista kurssin suorittamiseen.
Omaa itsenäisen ja aktiivisen otteen oppimiseen ja tukee toisten oppimista.
Osaa kriittisesti arvioida big dataan liittyviä riskejä sekä tunnistaa siihen liittyviä tulevaisuuden näkymiä.

Siirry alkuun