Work Psychology and Well-being at Work (5cr)

Course unit code: HRL008AS2A

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Intro

Tule tutustumaan, mitkä asiat saavat ihmiset innostumaan ja voimaan hyvin työssä. Muuttuvassa työelämässä työhyvinvoinnista on tullut keskeinen työelämätaito ja organisaatioiden kriittinen menestystekijä. Tällä kurssilla opit työpsykologian sekä positiivisen psykologian perusperiaatteita ja sovellat alan tutkimustietoa oman ja työyhteisön työhyvinvoinnin kehittämiseen. Kurssi tarjoaa työkaluja työn kuormitustekijöiden ja voimavarojen tunnistamiseen ja keinoja palautumisen, työn imun ja merkityksellisyyden vahvistamiseen. Kurssi sopii kaikille, jotka haluavat vaalia omaa ja työyhteisön hyvinvointia ja edistää kestävää työelämää.

Learning objectives

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
• työhyvinvoinnin työpsykologiset perusteet
• määritellä työhyvinvoinnin keskeisiä kuvaajia ja niihin vaikuttavia tekijöitä
• ymmärtää työhyvinvoinnin merkityksen työelämän murroksessa ja osaa seurata siihen liittyvää tutkimustietoa
• soveltaa työhyvinvoinnin johtamisen keinoja henkilökohtaisessa ja/tai työyhteisön hyvinvoinnissa

Contents

• Työpsykologian ja positiivisen psykologian näkökulmat työhyvinvointiin
• Työhyvinvoinnin käsitteet stressistä työn imuun ja merkityksellisyyteen
• Työn kuormitustekijät ja voimavarat
• Työhyvinvoinnin johtaminen yksilö- ja organisaatiotasolla
• Teknologiavälitteinen työ, kognitiivinen ergonomia ja psykologinen palautuminen
• Muuttuva työelämä ja tulevaisuuden työ

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Opintojaksoa toteutetaan contact-, online-, blended- ja virtuaaliopetuksena. Tarkista toteutusmuoto toteutuskuvauksesta.

Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.

NÄYTTÖ: Näyttötehtäviä on kaksi. Ensimmäisessä tehtävässä kuvataan työhyvinvoinnin osatekijät ja teoreettiset mallit sekä sovelletaan niitä työhyvinvoinnin arviointiin ja reflektointiin yksilötasolla. Toisessa tehtävässä kuvataan työhyvinvoinnin kehittämistarvetta valitussa työyhteisössä ja ehdotetaan siihen ratkaisuja.

Learning materials

Manka, M. 2015. Stressikirja. Mistä virtaa? Helsinki: Talentum. (myös e-kirja)
Mäkikangas, A., Mauno, S. & Feldt, T. 2017. Tykkää työstä! Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirja)
Virtanen, A. 2021. Psykologinen palautuminen. Jyväskylä: Tuumakustannus.

Starting level and linkage with other courses

Ei edeltävyysvaatimuksia

Assessment criteria - grade 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Opiskelija
- tunnistaa joitakin työ- ja positiivisen psykologian perusteita
- tiedostaa yksilöllisen työhyvinvoinnin merkityksen ja kokonaisuuden
- tuntee työpaikan työhyvinvointiin ja työterveyteen liittyvät eri toimijat
- osaa hakea tutkimustietoa
- osoittaa vähäistä lähdeaineiston ja pohdinnan vuoropuhelua tehtävissä

Assessment criteria - grade 3

Opiskelija
- tuntee työhyvinvoinnin työpsykologisia perusteita
- osaa määritellä työhyvinvoinnin keskeiset kuvaajat ja niihin vaikuttavat tekijät
- ymmärtää työhyvinvoinnin johtamisen merkityksen ja keinot muuttuvassa työelämässä
-osaa edistää omaa palautumista ja hyvinvointia
- osaa hakea tutkimustietoa ja hyödyntää sitä oman ja/tai työyhteisönsä hyvinvoinnin kehittämiseksi
- osoittaa asianmukaista lähdeaineiston käyttöä ja soveltamista tehtävissä

Assessment criteria - grade 5

Opiskelija
- ymmärtää työhyvinvoinnin systeemisen luonteen ja työelämän muutosten vaikutukset
-ymmärtää miten työhyvinvointia voidaan johtaa organisaation eri tasoilla
-osaa kehittää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia
- osaa soveltaa ajankohtaista tutkimustietoa
- osoittaa erinomaista lähdeaineiston soveltamista ja käyttää laadukkaita lähteitä tehtävissä

Go back to top of page