Urheiluliiketoiminnan mahdollisuudetLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: ENT010AS2A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

- Osaa toimia kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
- Ymmärtää syvällisesti urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
- Osaa rakentaa seuralle ja aloittavalle yritykselle kestävän ansaintalogiikan mallin
- Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita ja osaa etsi ratkaisuja kyseisiin tarpeisiin
- Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle
- Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
- Osaa ottaa johtavaa roolia tapahtumaa järjestettäessä

Sisältö

- Urheiluliiketoiminnan perusteet ja mahdollisuudet
- Urheiluosaamisen tuotteistaminen
- Liikeideoiden kehittäminen
- Urheiluseuran kehittäminen liiketoiminnallisesta perspektiivistä
- Ansaintalogiikka urheiluseuroissa ja yrityksissä
- Sponsorointi

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opintojaksossa ei ole edeltävyysehtoja. Opintojakso soveltuu kaikille urheiluliiketoiminnasta ja yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille koulutusohjelmasta riippumatta. Opintojakson opintoihin voi tulla missä vaiheessa opintoja tahansa. Suositellaan ottamaan myös muita urheiluliiketoiminnan opintojaksoja:

ENT009AS2A Urheilu-jaUrheilutapahtuman järjestäminen
ENT011AS2A Urheiluliiketoiminnan kansainvälistäminen

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojaksolla noudatetaan aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyä (AHOT) erikseen annettavan ohjeen mukaan.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

- Tunnistaa yrittäjämäisen toiminnan merkityksen urheiluseuralle sekä aloittavalle yritykselle
- Tunnistaa urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
- Tunnistaa ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet seuralle ja aloittavalle urheiluliiketoiminnan alalle suuntaavalle yritykselle
- Tunnistaa kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Tunnistaa urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita
- Tuntee sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle
- Osaa arvioida omaa oppimistaan prosessin aikana

Arviointikriteerit - arvosana 3

- Osaa toimia yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
- Tunnistaa ja osaa analysoida urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
- Ymmärtää kokonaisvaltaisesti ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet seuralle ja aloittavalle urheiluliiketoiminnan alalle suuntaavalle yritykselle
- Tunnistaa ja osaa analysoida kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita
- Tuntee sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön kokonaisvaltaisesti merkityksen urheiluseuralle
- Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana

Arviointikriteerit - arvosana 5

- Osaa toimia kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
- Ymmärtää syvällisesti urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
- Osaa rakentaa seuralle ja aloittavalle yritykselle kestävän ansaintalogiikan mallin
- Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita ja osaa etsi ratkaisuja kyseisiin tarpeisiin
- Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle
- Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana

Oppimateriaalit

- McDonnell, I. & Moir, M. 2014. Event Sponshorship. Routledge. New York.- - Yhteistyökumppanuus strategisena voimana" 2009, Talentum Alaja, E. "Summapeliä - Alaja, E. "Tarinapeliä - Sponsorin käsikirja". Suomen urheilumuseosäätiön julkaisuja n:o 29, Jyväskylä, 2004 Preston, C. A. 2012. Event Marketing – How To Successfully Promote Events, Festivals, Conventions, and Expositions. 2. painos. John Wiley & Sons. New Jersey. Sippola Petra Liikuntabisnes 2014, Shank, M. & Lyberger, M. 2015. Sports marketing – a strategic perspective. 5. painos. Routledge.New York. Lou Imbriano - Winning The Customer Auvinen, Tero & Kuuluvainen, Arto. 2017. Urheiluseurojen sisäpiirissä: tarinat tunteen takana. Valanko, Eero. 2009. Yhteistyökumppanuus strategisena voimavarana. Opettaja voi suositella tarvittaessa myös muuta kirjallisuutta

Siirry alkuun