Organising a Sports EventLaajuus (5 cr)
Course unit code: ENT009AS2A
General information
- ECTS credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
- Ymmärtää kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisyyden merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä ja omaa kyvyt järjestää vastaavan tapahtuman tulevaisuudessa yrittäjämäisesti
- Ymmärtää syvällisesti urheilutapahtuman systemaattisen ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet
- Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Osaa laatia kattavasti urheilutapahtuman projektisuunnitelman ja tunnistaa järjestettävän tapahtuman kilpailuedun
- Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheilutapahtumalle
- Tunnistaa yhteistyön merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä ja osaa analysoida kattavasti yhteistyön tuomaa lisäarvoa
- Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
- Osaa ottaa johtavaa roolia tapahtumaa järjestettäessä
Contents
-Urheilutapahtuman järjestäminen
Tapahtumajärjestämisen ansaintalogiikan ymmärtäminen
- Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen ja mahdollisuudet
- Urheiluosaamisen tuotteistaminen
- Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen ja ulkoistamisen mahdollisuudet
Starting level and linkage with other courses
Opintojaksossa ei ole edeltävyysehtoja. Opintojakso soveltuu kaikille urheiluliiketoiminnasta ja yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille koulutusohjelmasta riippumatta. Opintojakson opintoihin voi tulla missä vaiheessa opintoja tahansa. Suositellaan ottamaan myös muita urheiluliiketoiminnan opintojaksoja:
ENT010AS2A Urheilu-ja hyvinvointiliiketoiminnan mahdollisuudet
ENT011AS2A Urheiluliiketoiminnan kansainvälistäminen
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Opintojaksolla noudatetaan aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyä (AHOT) erikseen annettavan ohjeen mukaan.
Assessment criteria - grade 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
- Tunnistaa yrittäjämäisyyden merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä
- Tunnistaa urheilutapahtuman systemaattisen ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet
- Tunnistaa kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Osaa laatia urheilutapahtuman projektisuunnitelman
- Tuntee sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheilutapahtumalle
- Tunnistaa yhteistyön merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä
- Osaa arvioida omaa oppimistaan prosessin aikana
Assessment criteria - grade 3
- Ymmärtää kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisyyden merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä
- Ymmärtää kokonaisvaltaisesti urheilutapahtuman systemaattisen ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet
- Tunnistaa ja osaa analysoida kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Osaa laatia urheilutapahtuman projektisuunnitelman ja tunnistaa järjestettävän tapahtuman kilpailuedun
- Ymmärtää sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheilutapahtumalle
- Tunnistaa yhteistyön merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä ja osaa analysoida yhteistyön tuomaa lisäarvoa
- Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
Assessment criteria - grade 5
- Ymmärtää kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisyyden merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä ja omaa kyvyt järjestää vastaavan tapahtuman tulevaisuudessa yrittäjämäisesti
- Ymmärtää syvällisesti urheilutapahtuman systemaattisen ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet
- Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Osaa laatia kattavasti urheilutapahtuman projektisuunnitelman ja tunnistaa järjestettävän tapahtuman kilpailuedun
- Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheilutapahtumalle
- Tunnistaa yhteistyön merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä ja osaa analysoida kattavasti yhteistyön tuomaa lisäarvoa
- Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
- Osaa ottaa johtavaa roolia tapahtumaa järjestettäessä
Learning materials
- McDonnell, I. & Moir, M. 2014. Event Sponshorship. Routledge. New York.-
- Yhteistyökumppanuus strategisena voimana" 2009, Talentum
Alaja, E. "Summapeliä -
Alaja, E. "Tarinapeliä - Sponsorin käsikirja". Suomen urheilumuseosäätiön julkaisuja n:o 29, Jyväskylä, 2004
Preston, C. A. 2012. Event Marketing – How To Successfully Promote Events, Festivals, Conventions,
and Expositions. 2. painos. John Wiley & Sons. New Jersey.
Sippola Petra Liikuntabisnes 2014,
Shank, M. & Lyberger, M. 2015. Sports marketing – a strategic perspective. 5. painos. Routledge.New York.
Lou Imbriano - Winning The Customer
Auvinen, Tero & Kuuluvainen, Arto. 2017. Urheiluseurojen sisäpiirissä: tarinat tunteen takana.
Valanko, Eero. 2009. Yhteistyökumppanuus strategisena voimavarana.
Opettaja voi suositella tarvittaessa myös muuta kirjallisuutta