Matka- ja kuluttajapalveluihin liittyvät vastuut (3op)
Opintojakson tunnus: LAW8PO801
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija:
• osaa muodostaa kokonaiskuvan matka- ja kuluttajapalveluiden, kuten tapahtuma- ja ohjelmapalveluiden, järjestäjän vastuista sekä asiakaan oikeuksista;
• hallitsee matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön keskeiset periaatteet ja osaa hakea ajantasaista tietoa ko. lainsäädännöstä; ja
• ymmärtää matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvien säädösten soveltumisen konkreettisissa ongelmatilanteissa.
Sisältö
• Matka- ja kuluttajapalvelun, kuten tapahtuma- ja ohjelmapalvelun, järjestäjän vastuukysymykset erityisesti
a) matkapalveluyhdistelmiä koskevan lainsäädännön
b) kuluttajaturvallisuuslain
c) vahingonkorvaus- ja rikoslain sekä
d) muun soveltuvan lainsäädännön nojalla
• Matka- tai kuluttajapalvelun hankkineen asiakkaan oikeudet em. lainsäädännön nojalla
• Järjestäjän vastuun huomioiminen sopimuksissa
• Konkreettisiin tilanteisiin perehtyminen oikeuskäytännön ja esimerkkien avulla
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso on mahdollista suorittaa lukukauden aikana virtuaalitoteutuksena.
Opintojaksoon sisältyy etätapaamisia seuraavasti:
a) toteutuksen alkaessa (johdatus 2 h) sekä
b) mahdollisesti erikseen sovittavia vapaaehtoisia etätapaamisia
Opintojakson suoritustapa:
Verkkoharjoitustehtävät, yksilötehtävät, itsenäinen työskentely verkko-oppimisympäristössä, tentti
Oman oppimisen arviointi
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut juridiikan perusteet Matkailun toimintaympäristö 2 ja Markkinointiviestintä 1 -opintojaksojen yhteydessä tai vastaavat juridiikan opinnot. Opiskelija mm. hallitsee matkapalveluyhdistelmiä koskevan lainsäädännön, kuluttajansuojalain sekä sopimusoikeuden perusteet.
Suositus on, että kurssi suoritetaan opintojen 4., 5. tai 6. lukukaudella.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön perusperiaatteet sekä osaa auttavasti arvioida palveluiden järjestäjän vastuukysymyksiä. Opiskelija tuntee auttavasti juridisen tiedonhankinnan periaatteet.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija hallitsee matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön keskeisen sisällön sekä osaa arvioida palveluiden järjestäjän keskeisten vastuukysymysten soveltuvuutta konkreettisissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee juridisen tiedonhankinnan perusperiaatteet.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa alan lainsäädäntöä ja kehittää työskentelyään. Opiskelija pystyy itsenäisesti käyttämään juridisen tiedonhankinnan välineitä ja arvioimaan matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyviä sopimusriskejä ja vastuita.
Lisätiedot
Opintojakso arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0).