Matka- ja kuluttajapalveluihin liittyvät vastuut (3op)

Opintojakson tunnus: LAW8PO801

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija:
• osaa muodostaa kokonaiskuvan matka- ja kuluttajapalveluiden, kuten tapahtuma- ja ohjelmapalveluiden, järjestäjän vastuista sekä asiakaan oikeuksista;
• hallitsee matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön keskeiset periaatteet ja osaa hakea ajantasaista tietoa ko. lainsäädännöstä; ja
• ymmärtää matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvien säädösten soveltumisen konkreettisissa ongelmatilanteissa.

Sisältö

• Matka- ja kuluttajapalvelun, kuten tapahtuma- ja ohjelmapalvelun, järjestäjän vastuukysymykset erityisesti
a) matkapalveluyhdistelmiä koskevan lainsäädännön
b) kuluttajaturvallisuuslain
c) vahingonkorvaus- ja rikoslain sekä
d) muun soveltuvan lainsäädännön nojalla
• Matka- tai kuluttajapalvelun hankkineen asiakkaan oikeudet em. lainsäädännön nojalla
• Järjestäjän vastuun huomioiminen sopimuksissa
• Konkreettisiin tilanteisiin perehtyminen oikeuskäytännön ja esimerkkien avulla

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakso on mahdollista suorittaa lukukauden aikana virtuaalitoteutuksena.
Opintojaksoon sisältyy etätapaamisia seuraavasti:
a) toteutuksen alkaessa (johdatus 2 h) sekä
b) mahdollisesti erikseen sovittavia vapaaehtoisia etätapaamisia

Opintojakson suoritustapa:
Verkkoharjoitustehtävät, yksilötehtävät, itsenäinen työskentely verkko-oppimisympäristössä, tentti
Oman oppimisen arviointi

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opiskelija on suorittanut juridiikan perusteet Matkailun toimintaympäristö 2 ja Markkinointiviestintä 1 -opintojaksojen yhteydessä tai vastaavat juridiikan opinnot. Opiskelija mm. hallitsee matkapalveluyhdistelmiä koskevan lainsäädännön, kuluttajansuojalain sekä sopimusoikeuden perusteet.

Suositus on, että kurssi suoritetaan opintojen 4., 5. tai 6. lukukaudella.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija tunnistaa matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön perusperiaatteet sekä osaa auttavasti arvioida palveluiden järjestäjän vastuukysymyksiä. Opiskelija tuntee auttavasti juridisen tiedonhankinnan periaatteet.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija hallitsee matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön keskeisen sisällön sekä osaa arvioida palveluiden järjestäjän keskeisten vastuukysymysten soveltuvuutta konkreettisissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee juridisen tiedonhankinnan perusperiaatteet.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa alan lainsäädäntöä ja kehittää työskentelyään. Opiskelija pystyy itsenäisesti käyttämään juridisen tiedonhankinnan välineitä ja arvioimaan matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyviä sopimusriskejä ja vastuita.

Lisätiedot

Opintojakso arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0).

Siirry alkuun